


Nyheter
2015 tegner ikke dårligere. Den Blinde Ku er kjent for å selge egenproduserte, håndlagede oster, norsk gårdsost og gode kvalitetsoster fra utlandet, med tilbehør som marmelade og kjeks, samt ostekniver, ostefat og diverse gavepakninger. Salget skjer gjennom egne butikker i Mathallen på Vulkan, Strømmen storsenter og en ny kafé i Ås sentrum, til dagligvarebransjen gjennom Oluf Lorentzen og i noen nisjematbutikker. Sortimentet er supplert med import av kvalitetsoster fra utlandet og tilbehørsprodukter til ostene.
Utviklingen av bedriften har vært en berg- og dalbaneferd. Starten var meget oppløftende, med utmerkelser og priser som tilsynelatende åpnet for gjennomslag i eksportmarkedet. Det ble eksport til verdens kanskje mest krevende ostemarked, Frankrike. Etter hvert kom det også forespørsel fra USA om eksport av Nøkkelosten.
Men eksporten måtte avvikles fordi valutakursutviklingen slo oss ut. Den norske kronen ble for sterk. I dag hadde det vært mulig, men vi erkjenner at vi er for små og kapitalsvake til å operere i eksportmarkedet, forteller Inger Rosenfeld.
Produksjonen har likevel vokst hele tiden. Meieriet viste seg å bli for lite, først da også ostesalget fra Gårdsbutikken overgikk alle forventninger, og gårdsmeieriet ble derfor utvidet i 2002. I 2003 kjøpte Den Blinde Ku Tine meieriers anlegg i Vikedal og to år senere Sand meieri, begge i Ryfylke. I 2007 ble meieriet på Ås utvidet og all osteproduksjon ble flyttet tilbake til gården.
Ysteriet (Den Blinde Ku AS) omsatte i 2014 for 10,9 millioner kroner. mens handelsselskapet (Den Blinde Ku Detalj AS) omsatte for 13,7 millioner.