Nyheter

Første bærekraftsrapport levert til FN Global Compact

I slutten av 2018 meldte Millum seg inn i FN Global Compact som er FNs næringslivsiniativ. Denne uken publiserte FNs Global Compact første rapport fra Millum for perioden desember 2018 til desember 2019.

Publisert Sist oppdatert

Millum AS er et nordisk teknologiselskap som utvikler og drifter e-handelsløsninger for alle aktører i storhusholdningsbransjen. I tillegg til de ti obligatoriske prinsippene i FNs Global Compact, har Millum i 2019 prioritert å gjøre fremskritt med FNs bærekraftsmål nummer 8 og 12.

Tar ansvar

- Jeg er stolt av at vi overholder vår forpliktelse til prinsippene FN har nedsatt som viktige fokusområder. I den årlige rapporten forteller vi om vår fremgang rundt vår forretningsstrategi, kultur og daglige drift. Vi forplikter oss også til å dele denne informasjonen med våre interessenter, forteller daglig leder hos Millum, Bjørn Anskau.

FN Global Compact er FNs næringslivsinitiativ. Det ble lansert i 2000 av daværende generalsekretær Kofi Annan, som oppfordret verdens bedriftsledere til å ta del i arbeidet med å løse verdens utfordringer. Premisset var at næringslivet satt på nøkkelen til nødvendig endring; ikke bare med finansielle ressurser, men også gjennom teknologi og lederskap.

Ideen har kastet av seg

I dag har mer enn 13.000 deltakere fra 130 land forpliktet seg til arbeid med samfunnsansvar og bidrag til forsvarlig og bærekraftig praksis gjennom sitt medlemskap. Hver og en av disse virksomhetene må gjøre de ti prinsippene til en del av sin hovedvirksomhet, og bidra til å innfri FNs bærekraftsmål gjennom aktiviteter og partnerskap.

Selv om medlemskapet ikke er forpliktende i juridisk forstand, forventes det at deltakerne publiserer sine bærekraftsmål, og deretter rapporterer fremgang for de enkelte målene på årlig basis.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe

Millums ambisjon når det gjelder samfunnsansvar og bærekraft er ikke begrenset til å ta ansvar i eget hus. Bærekraftsmål nummer ni, som omhandler innovasjon og infrastruktur, blir sentralt.

- Mange av deltakerne i Global Compact er små og mellomstore bedrifter, som oss. Vår strategi fremover stiller selvsagt krav til oss internt, men vi ser at der vi kan ha størst effekt, er ute hos våre kunder. Lykkes vi med å utvikle løsninger og tjenester som forenkler våre kunders arbeid med bærekraftsmålene de selv har valgt ut, vil effekten av tiltakene øke i takt med hvor mange som tar i bruk løsningene, forteller Bjørn Anskau, daglig leder.

Les mer om rapporten til Millum her.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!

Powered by Labrador CMS