


Nyheter
Vårt mål er at innen 2020 skal 20 prosent av det vi selger, være noe annet enn rødt kjøtt, forklarer VD for Max, Richard Bergfors.
For temmelig nøyaktig ett år siden, slapp Helsedirektoratet rapporten ’Utviklingen i norsk kosthold 2014’. Her kommer det fram at det totale kjøttforbruket til nordmenn økte med 20 prosent. Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet uttrykte bekymring den gang: Både av helsemessige og miljømessige hensyn er det viktig at vi oftere finner alternativer til kjøtt.
Hamburgerkjeden Max bestemte seg for å utvide sortimentet for å tiltrekke seg nye kundegrupper, samt å lytte til forskerne: Vi ønsker selvsagt å tilby et bredt og stort utvalg av både hvitt og grønt kjøtt. Det skal være raskt, enkelt og godt uansett hva din preferanse er, poengterer Bergfors.
Kjøttforbruket er en av våre største klimautfordringer, og som en av Sveriges største restaurantkjeder er det derfor viktig for oss å tilby gode klimavennlige alternativer.
Bergfors forteller at de ser en klar internasjonal trend hvor stadig flere vurderer kjøttfrie alternativer, uten å være vegetarianere. Det finnes mange som velger «kjøttfri mandag» og andre som kaller seg «flexitarians», vi ønsker også å nå disse gruppene. Vi er en restaurant for alle.
Den nye menyen blir kalt ’Green Familien’ og består av BBQ Sandwich (vegansk), Halloumiburger (lakto ovo-vegetarisk), Crispy Mexican Burger (lakto ovo-vegetarisk), Greenburger, Halloumisalat (lakto ovo-vegetarisk) og Green Maxbox (lakto ovo-vegetarisk)
Burgerkjeden som etablerte sin første restaurant på Egertorget i Oslo i 2011, har i dag fire restauranter i Norge, og planlegger å åpne 40 nye i årene fremover.
(Pressemelding.)