Nyheter

Får du kunden til å handle mer enn planlagt?

Mersalg handler om å selge flere produkter eller tjenester enn det kunden i utgangspunktet hadde planlagt å kjøpe, og blir sett på som noe av det mest lønnsomme en retailer kan foreta seg i markedsføringen.

Publisert Sist oppdatert

Men også innen mersalg skyller den digitale transformasjonen over oss. Det må tenkes nye tanker og jobbes med nye løsninger melder selskapet Oculos. De har spesialisert seg på digital markedsføring i Norden. Her er tre aktuelle digitale mersalgsstrategier de mener er verd å merke seg:

Mersalg basert på digital atferd

Den mest åpenbare tilnærmingen til digitalt mersalg er å analysere potensielle kjøp basert på kundenes digitale atferd. Aktuelle kanaler er sosiale medier herunder særlig Facebook og Instagram, nyhetsbrev via e-post, samt adwords og organiske søk på Google.

Analysene fra ovennevnte kanaler og plattformer definerer markedsførerens vurderinger av hvilke produkter kunden antatt er mest mottakelig for. I denne strategien kan man også predikere sannsynligheten for når, hvor og hvorfor konverteringen er størst.

For å lykkes med denne strategien må det ligge til grunn solide analyser av forbrukerens digitale handlingsmønster. Det er tre akser/faktorer som må analyseres i dette scenariet: tid, sted og atferd.

Mersalg basert på segmenteringsoppmerking

Mersalg basert på segmentoppmerking handler om å definere profiler eller grupper basert på kjøpsdata og digital adferd. Deretter plasseres målgruppene inn i ulike forhåndsdefinerte segmenter, slik som for eksempel tilbudsjegere, innovatører, kvalitetsbevisste, etternølere m.v.. Når de ulike profilene er definert, utvikles skreddersydde kampanjer som rettes mot disse.

Mersalg basert på støtteprodukt:

Mersalg basert på støtteprodukt handler om å identifisere forbrukerens vilje til å kjøpe løpetights dersom de allerede har kjøpt løpesko, en smartklokke til de som har kjøpt mobil, skruer til de som har kjøpt planker osv. Dette kan dreie seg om både komplimentære produkter som eksempelvis pølse og brød, eller indirekte komplimentære produkter som smartklokke og mobiltelefon.

Fakta om selskapet:

Oculos er et ledende byrå innen digital markedsføring i Norden. Vi er en «Marketing Service Provider», som betyr at vi er en totalleverandør og gir våre kunder de beste forutsetningene for å kommunisere digitalt i sitt marked. Vi utvikler produkter og konsepter i alle digitale kanaler, og tilbyr alt fra enkle standardiserte løsninger til sammensatte kampanjer for store selskaper og kjente merkevarer.

(NTB)

Powered by Labrador CMS