


Nyheter
Det norske oppkjøpsfondet Herkules selger den nordiske kaffebar-kjeden Espresso House til selskapet Jab Holding, som eies av en gren av den tyske Benckiser-slekten.
Det skal bli verdens største på kaffe og ser på Espresso House som et viktig middel til å nå det målet, sier Sverre Flåskjer, ledende partner i Herkules, det norske oppkjøpsfondet som har eid kjeden siden i 2012.
Dagens Næringslivs tirsdagsutgave skriver at salgssummen er 2,2 milliarder kroner, noe som gir eierne en milliardgevinst på under tre år. Espresso House-sjef Adriano Capoferro er også på eiersiden og sitter på store kaffeverdier.
Espresso House, som serverer bakervarer og kaffe til over 60.000 mennesker hver dag, får nå samme eiere som luksusskomerket Jimmy Choo og de kjente merkevarene Bally and Belstaff.
I tillegg har kjøperen Jab store eierinteresser i kaffe- og teselskaper som Peet’s Coffee & Tea Inc. og Caribou Coffee Company, Einstein Noah, D.E Master Blenders og Jacobs Douwe Egberts.
Vi synes det er kult at dette er et konsept, en logo og en kjede som har internasjonalt potensial. Dette kan bli Hennes & Mauritz innen kaffekjedene, sier Espresso House-sjef Adriano Capoferro (på bildet over), som tidligere bygget opp og solgte kioskkjeden Deli de Luca.