Nyheter

Denne plansjen viser at dagligvare/kiosk samlet står for 40 prosent av all detaljomsetning, men det har vært et dramatisk fall i omsetning i kiosker med bredt vareutvalg.

Én av tre kiosker lagt ned

Den totale kioskomsetningen har de siste syv årene gått kraftig ned, som følge av at én av tre kiosker er lagt ned.

Publisert Sist oppdatert

Det fremgår av ‘Utsikter for norsk handel 20162017. Fra prisvekst til volumvekst’ i Handelsrapporten 2016/2017 Status for norsk handel’ som nylig ble sluppet under Handelskonferansen 2016 i regi av Hovedorganisasjonen VIRKE:

Norsk handel for 464 milliarder

Norske varehandelsbedrifter omsatte for 464 milliarder kroner i 2015 og har vært inne i en lang periode med vedvarende vekst. Siden 2011 har de norske varehandelsbedriftene hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,2 prosent i følge Statistisk Sentralbyrås terminstatistikk.

Den gjennomsnittlige årlige veksten fra 2011 har vært 2,95 prosent for fysisk butikkhandel, mens netthandelen har hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på hele 11,95 prosent.

Dagligvare står for veksten

Her heter det om hele bransjen: Dagligvare- og kioskhandelen står for vel 40 prosent av detaljhandelsomsetningen i Norge. Dagligvarebutikkene står for veksten i bransjen. Den totale kioskomsetningen har de siste syv årene gått kraftig ned, som følge av at én av tre kiosker er lagt ned.

Blant dagligvarebutikkene øker lavprissegmentet sin markedsandel, blant annet ved å tilby mer ferskvarer.

Dagligvarer på nett øker kraftig, men markedsandelen er fortsatt minimal.

  • Estimert omsetning i 2015: 174 milliarder kroner (ekskl. mva.)
  • Vekstprognose 2016: 3,5 %
  • Vekstprognose 2017: 4,0 %
Powered by Labrador CMS