Nyheter

Det er mange Kysten Rundt-profilerte gatekjøkken rundt omkring i bygde-Norge, som dette på Støren i Sør-Trøndelag. (Foto: Odd Henrik Vanebo)

Deler et utbytte på 10 millioner

Kysten Rundt SA økte driftsinntektene med 10 millioner kroner fra 2014 til 2015, fra 50 til 60 millioner. Hele økningen er avsatt som utbytte til medlemmene.

Publisert Sist oppdatert
Ja, særlig når det kommer i tillegg til alle øvrige bonuser og medlemsfordeler i kjeden. Vårt mål er å bidra til et best mulig driftsresultat hos vårt enkelte medlem. Med solid økning i driftsinntekter og lave driftskostnader i kjeden, går hele 90 prosent av inntektene tilbake til medlemmene i form av bonus, utbytte og andre tiltak som kan relateres direkte til medlemmene, og altså bare 10 prosent til drift og administrasjon. Omsetningen peker videre oppover så langt i 2016. Vi merker en økt pågang av bedrifter som kontakter oss for å vurdere en overgang til Kysten Rundt, så vi skiller oss fra en del andre kjeder og gjør nok en god del riktig, sier Ellingsen. Kjeden har hoveddelen av sine medlemmer innen Kafe/Kro, Kantine, Fast-Food og Fergeservering. Innkjøpspriser er viktig, og det er så godt som alltid der samtalene starter. For å oppnå et godt resultat vet nok de fleste at god drift er det aller viktigste. For å få en god bunnlinje i regnskapet må man ha en tilstrekkelig topplinje/omsetning. Kysten Rundt fokuserer på innkjøpspriser, men gjør også tiltak for å bidra til god drift og økning av omsetningen.

Økningen på nær 20 prosent er vi selvfølgelig godt fornøyd med, kommenterer daglig leder Torbjørn Ellingsen til bladet FastFood: Også med at økningen fra fra 2013 er på over 50 prosent. Og det i en periode hvor vi har greid å fryse fast driftskostnadene.

Han presiserer at Kysten Rundt SA er serviceselskapet som forestår innkjøpsavtaler og sentral markedsføring for medlemsbedriftene. Den totale kjedeomsetningen har han ikke tall for, men den har i alle fall passert en milliard.

Et utbytte på 10 millioner lar seg høre…?

Ikke noe tre vokser inn i himmelen. Kysten Rundt må vel snart være i taket?

Hva er medlemmene selv mest opptatt av?

Da kjeden ble startet i 1997 lurte mange på om frivillige uavhengige kjeder ville overleve. Kysten Rundt lever i beste velgående og har styrket posisjonen vesentlig de senere år. Neste år blir vi 20 år, og det vil bli markert forteller Ellingen:

Vi er fornøyd, men fortsatt sultne på nye medlemmer og ikke minst vekst hos eksisterende medlemmer, legger han til.

Kilde: Bladet FastFood - Tegn abonnement: britt@askemedia.no

Powered by Labrador CMS