Nyheter

Coca-Cola Norge felt av MFU

CokeTV benytter virkemidler som særlig appellerer til barn, det har Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) nylig konkludert med.

Publisert Sist oppdatert

MFU har felt Coca-Cola Norge for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer. MFUs retningslinjer regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.

Forbrukerrådet klaget inn Youtubekanalen CokeTV for å være i strid med retningslinjene for barn under 13 år, og for å være uaktsomme overfor ungdom 13-18 år. Klagen er delvis tatt til følge. CokeTV er ikke tydelig nok merket som markedsføring.

Etter Utvalgets oppfatning, er det å kombinere programledere eller gjester med særlig appell til barn, som også gjør aktiviteter som særlig appellerer til barn, i en kanal som ikke er tydelig merket reklame på et åpent medium som YouTube, samlet sett i strid med MFUs retningslinjer. Utvalget konkluderer med at enkelte av episodene i CokeTV vurderes som markedsføring særlig rettet til barn.

Overfor gruppen 13-18 år vurderer Fagutvalget at reklamen ikke er uaktsom, og tar derfor ikke klagen til følge. Fagutvalget mener det er et forbedringspunkt med hensyn til aldersgrense for konkurranser.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS