Nyheter
Bjugn Services i Sør-Trøndelag er en god representant for Best. (Foto: Odd Henrik Vanebo)
Best med klare vekstambisjoner
Målsettingen er klar: ikke bare holde stillingen, men vokse, både organisk og ved å øke antall Best-stasjoner.
Det uttaler daglig leder Tom E. Borgersen til bladet FastFood. 2015 ble igjen et nytt godt år for Best, med fortsatt vekst like for like til tross for skjerpet konkurranse.
Men vil kjeden kunne holde stillingen i et marked med stadig mer pressede marginer og nedgang i antall bensinstasjoner totalt og hvordan i så fall? Ja, vi skal klare det. Og ikke bare holde stillingen, men vokse, både gjennom organisk vekst og ved å øke antall Best-stasjoner.
Best altså som kjerringa mot strømmen? Gjerne det. Det blir tøft, spesielt fordi vi har begynt på et generasjonsskifte. Det er ikke gitt at en forhandler som gir seg for å bli pensjonist, har en arving til å ta over. Derfor tenker og handler vi nytt ved å se på mulige alternativ for vekst, for eksempel ved å kjøpe stasjoner som blir ledige. Foreløpig har vi kjøpt to, og det kan bli flere. Det betyr likevel ikke at konseptet med forhandlereide stasjoner skal endres til franchise. I overgangsperioder kan vi drive en stasjon i egen regi, men vil leie den ut til en selvstendig forhandler så snart vi finner en god kandidat.
Annonse
Hvor stor vekst på kort sikt? Uansett må vi se på hva som er mulig i dagens turbulente marked, men med langsiktige mål. Innen årets utgang vil Best få 5 nye medlemmer. Men selvfølgelig vil noen falle fra også hos oss, så det tegner til at vi i løpet av siste tertial øker fra 129 til 133 stasjoner, sier Tom Borgersen.
Nylig ble det også kjent at Best Stasjon posisjonerer seg for å kjøpe de 39 stasjonene ST1 krever blir solgt ut etter oppkjøpet av den norske Shell-kjeden. Det dreier seg om rene drivstoffstasjoner konsentrert om det nære østlandsområde, som Best også tidligere har luktet på. De vil passe fint inn i Best-kjeden, som for øvrig også har en egen avdeling for oljeforhandlere.
Les hele historien i magasinutgaven. Tegn abonnement: britt@askmedia.no