


Nyheter
Reitan var tidlig ute med å ta i bruk convenience-begrepet, også i selskapsnavnet. Som internasjonal aktør var det en selvfølge, selv om noen fremdeles uttrykker mishag mot det engelske navnet på en bransje.
I samme internasjonale terminologi heter butikken C-Store, forkortelse for Convenience Store. En butikktype som er i rivende utvikling. 7-Eleven er den typiske C-Store, og etter hvert begynner også Narvesen å ligne mistenkelig på en C-Store. Johannes Sangnes (bildet over) innrømmer det i et intervju med magasinet FastFood:
Narvesen befester seg mer og mer som den lokale service- og tjenestebutikken. Med spiseklar mat og konsumklar drikke på menyen. Karakteristisk: Narvesen står sterkt på norske kommunikasjonsknutepunkt og har her gjerne Narvesen tatt over det billettsalget som ennå ikke skjer pr. automat.
Narvesen har gode tradisjoner å ivareta etter å ha vært en av Norges ledende servicebedrifter siden slutten av 1800-tallet. Denne funksjonen som lokal servicesentral tror Sangnes blir enda viktigere fremover. Ikke bare her hjemme: Jeg var jo over fire år ansvarlig for Reitan Convenience i Finland. Her solgt vi jakt- og fiskekort for 50 millioner kroner i året. Ikke småtteri!
Et annet dominerende utviklingstrekk: Mat- og drikkemenyene blir stadig større og lengre, med skreddersydde tilbud for de fleste behov til alle tider av døgnet. ’Junk food’ er ikke lenger i skuddet? Nei, det skal helst være sunn fast-food i dag. En gledelig makrotrend, som i Reitan tar på største alvor.
Magnus Reitan har en årrekke bebudet ambisjoner om å bli størst i Europa på convenience. Holder det å være nest størst? Akkurat nå er vi visst 3. størst. Ambisjonsnivået er ikke senket, la det være helt klart. Vi har fremdeles vekstpotensial i Skandinavia, både i Danmark og Norge, men alle mest i Sverige. Selvfølgelig orienterer vi oss grundig for mulige oppkjøp, men slike sonderinger og forhandlinger er naturligvis konfidensielle.
Les hele historien i magasinutgaven; tegn abonnement: britt@askmedia.no