


Nyheter
Norsk Petroleumsinstitutt (NP) har ført bensinstasjonsstatistikk siden 1969. Siden den tid har det vært mer enn en halvering i antall bensinstasjoner. Statistikken NP fører, er basert på selskapenes innrapportering av antall utsalgssteder. Selskapene Best og ST1 er ikke medlemmer i NP, men begge er nå med i bensinstasjonsstatistikken.
Dersom vi sammenlikner 2015 med 2014, hvor det var 1.588 bensinstasjoner her i landet, ser vi en nedgang på 7 stasjoner (0,4 prosent). Antall automatstasjoner for privatbilister i 2015 var 391, noe som er en økning fra 377 stasjoner i 2014.
I tillegg til bensinstasjonene, var det i 2015 registrert 125 truckanlegg. Dette er anlegg som er tilrettelagt for fylling av tungtransport. Totalt får vi da 1706 anlegg for salg av drivstoff i Norge.
Akershus ligger på toppen av fylkesstatistikken med 139 bensinstasjoner, tett etterfulgt av Hordaland som har 137. Finnmark har fortsatt færrest, med sine 36 bensinstasjoner.
Ved utgangen av 2015 hadde Circle K 418 bensinstasjoner i Norge. Det er 8 færre stasjoner enn de hadde i 2014, men det er fremdeles det selskapet som har flest stasjoner i Norge. Deretter følger St1 | Smart Fuel med 373 bensinstasjoner, noe som er en nedgang på 11 stasjoner siden året før. Uno-X har en økning på 16 bensinstasjoner, og lander på 373 stasjoner. Esso har 249 stasjoner, noe som er fire færre enn 2014. Best har 128 stasjoner, som er en nedgang på én stasjon, mens St1 har 39 automatstasjoner, som de også hadde i 2014.
Det er noen flere utsalgssteder for drivstoff som NP ikke fører statistikk over. Dette inkluderer selvstendige kjeder, marinaer og singelpumper. Bunker Oil oppgir å ha 55 bensinutsalg, mens Olje- og Energisenteret oppgir 46 ubetjente drivstoffautomater.
Bensinstasjonene er et viktig bidrag til lokal verdiskapning og sysselsetting over hele landet, ikke minst som arbeidsplass for ungdom. Mange steder er også bensinstasjonen et sosialt møtested i bygda, sier Inger-Lise M. Nøstvik (bildet). Hun er generalsekretær i Norsk Petroleumsinstitutt, som representerer landets drivstoffselgere.
Årsaken til nedgangen på landsbasis har blant annet å gjøre med høye investerings- og driftskostnader, og at bensinstasjonsdrift gir relativt liten avkastning. I tillegg har bilene blitt mer drivstoffgjerrige, som fører til at bilene kan kjøre flere mil på én tank.
Bransjen opplever også tøffere konkurranse fra kiosker og dagligvarebutikker.
Når antall bensinstasjoner reduseres, blir rollen til den gjenværende bensinstasjonen enda viktigere. Tidligere var bensinstasjonene først og fremst bilverksted og drivstoffdepot, nå er de også kaffebar og døgnåpen butikk. Bensinstasjoner med et bredt tilbud av tjenester er viktig i hele landet, og særlig i distriktene, sier Nøstvik.
I løpet av det siste året har det skjedd flere endringer i bensinstasjonsmarkedet. Shell-stasjonene har blitt kjøpt opp av det finske selskapet St1, og stasjonene drives nå under lisens fra Shell. I løpet av 2016 byttet Statoil Fuel & Retail navn til Circle K, og selskapet jobber nå som kjent med omprofilering av sine stasjoner i Norge. I tillegg har Deli de Luca har gjort inntog på Esso-stasjonene.
Norge har et mål om at klimagassutslippene fra transportsektoren skal ned, samtidig som et økende transportbehov skal ivaretas. Med grunnlag i det jobber bensinstasjonene i Norge aktivt for å tilpasse seg kundenes fremtidige behov.
Om noen år kan dagens bensinstasjoner være endret til en energistasjon ved at tradisjonelle produkter har fått selskap av større mengder bærekraftig biodrivstoff, lading til elbiler og muligheter for å fylle hydrogen, avslutter Nøstvik.