Nyheter

Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter, mener Asko-sjef Tore Bekken.

Asko først ute med ny el-lastebil

Asko blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania.

Publisert Sist oppdatert

­De nye elektriske lastebilene fra Scania skal tas i bruk av Asko-selskap over hele landet, og de vil være viktige for at det Norgesgruppen-eide grossistselskapet skal nå sitt mål om fossilfri transport innen utgangen av 2026.

Det er ikke første gang Asko er tidlig ute med ny og miljøvennlig teknologi. Selskapet var også først ute med forrige generasjon elektriske Scania-lastebiler. De siste årene har selskapet anskaffet nærmere 80 elektriske lastebiler fra Scania. Disse bilene går i full drift og sørger for utslippsfrie leveranser til grsossitens sine dagligvare- og serveringskunder over store deler av landet.

– Det er gledelig og viktig at bilteknologien kontinuerlig utvikles, slik at vi kan sette enda flere fossilfrie biler i drift. Asko ønsker å være i front på det grønne skiftet innen lastebiltransport i Norge, og de nye bilene fra Scania bidrar sterkt til det, sier Asko-sjef Tore Bekken i en pressemelding.

I en oppstartsfase vil Askos første BEV Regional benyttes på de lengste rutene i indre Østfold som frem til nå har krevd lading underveis. På sikt skal også de lengste rutene, som er fra Vestby til Kragerø, kjøres med de nye BEV Regional lastebilene med tilhenger. Den 300 kilometer lange ruten skal kunne kjøres uten å lade under turen.

Powered by Labrador CMS