


Nyheter
Det skriver bladet FastFood i sin siste utgave. På Mixivalen i februar ble han kåret til ’Årets kjøpmannsvenn’ og butikken hans, MIX Jekta i Tromsø, kåret til Årets MIX-butikk. Ikke rart at Øivind Snorre Vassbotn er blitt kjedens store doldis.
Kjøpmannsvenn? Kjededirektør Svein Erik Alstad-Evjen forklarte: Denne prisen deles ut til en kjøpmann eller medarbeider som med sin hjelpsomhet og engasjement skaper ’Dagens Lille Høydepunkt’ for kjøpmenn og andre i MIX.
Kjøpmannsvennen sier selv: Vi følger jo med hverandre på Facebook, og når jeg ser noen har problemer, for eksempel med prissetting og kalkyler, bistår jeg gjerne. Har selv holdt på siden 1999 og sitter med mye erfaring som jeg ser nytten av å dele med kolleger i kjeden. Skal jo ikke bare være opptatt av å mele min egen kake.
Øivind er ikke redd for å stikke seg ut eller for å satse friskt som kjøpmann. For tre år siden, da den store tatoveringsbølgen begynte å rulle, fikk han tatovert på armen OLX, logoen til Cheez Doodles, fordi han har ”et livslangt kjærlighetsforhold til Cheez Doodles så jeg angrer ikke ett sekund på at jeg tok denne tatoveringen”, som han uttalte til lokalavisa i den forbindelse. Gjennom slike gimmicks blir han kjent og gjenkjent. Nesten all PR er god PR, mener han. Les: god markedsføring.
En kjøpmann må våge å satse både i det store og det små. En kampanje er illustrativ: Det dreide seg om å selge Ringnes-brus i kasser en uke. Da jeg hadde bestilt de obligatoriske 30 kassene, slo det meg: Hvorfor ikke dra til skikkelig? Så jeg bestilte 210 kasser, som gikk unna så det var en fryd. For å fylle opp bestilte jeg til sammen 300 kasser. Riktignok ble jeg sittende igjen med 20 kasser, men et resultat på 280 kasser var mer enn nr. to, tre og fire oppnådde til sammen i kampanjen. Det som gledet meg mest, var at i neste kampanje ble vi nummer fire. Andre våget like mye og enda mer enn jeg hadde våget med bruskassene. Sånn skal det være!
Les hele historien i magasinutgaven; tegn abonnement: britt@askmedia.no