5 av 10 ønsker sunnere mat langs veien

Halvparten av alle nordmenn ønsker et sunnere mattilbud langs veien, det kommer frem i en ny undersøkelse utført av YouGov. Circle K har satt seg som mål å gjøre noe med nettopp det. En sunnhetsavtale med Helsedirektoratet og en dobling av ladestasjoner er to milepæler for stasjonskjedens ambisjon om å lede det grønne skiftet langs norske veier.

Einar Valbjørn Heisum.

– Folk handler mat ute i mye høyere takt enn før, og undersøkelser viser at de forventer et større og mer variert mattilbud. I dag får vi flere spørsmål om næringsinnholdet i maten vi selger, enn tekniske spørsmål om bilen de kjører, sier Einar Valbjørn Heisum, daglig leder ved Circle K på Økern i Oslo.

Ny teknologi og endringer i preferanser og levesett har satt tydelige spor langs norske veier. Ifølge Norske Spisefakta 2018 stopper godt over 800 000 mennesker på en bensinstasjon for å kjøpe mat, og forventningene til menyen er høyere, grønnere og sunnere enn før.

Nye tider i bransjen
Daglig leder Einar Valbjørn Heisum har drevet bensinstasjon i mange år, og forteller om nye tider i bransjen. Selv om pølsedisken fortsatt har livets rett, bekrefter han at flere er opptatt av hva de spiser.
Halvparten av alle nordmenn ønsker et sunnere og grønnere mattilbud langs veien, og nesten 4 av 10 (37 %) oppgir at de synes det er for vanskelig å velge sunne alternativer når de handler på bensinstasjoner i dag. Det skal stasjonskjeden endre på.

– Vi forblir et viktig stoppested langs norske veier, og alle som besøker oss på Økern skal oppleve at det vi tilbyr i dag er dramatisk annerledes enn for bare noen få år siden. I tillegg til at vi har langt flere sunnere alternativer i dag enn tidligere, har vi også mye mer fokus på å tilby et konsept som faller i smak hos alle. Enten det er produkter som tar hensyn til allergikere, produkter uten svinekjøtt eller alternativer for vegetarianere og veganer, sier Heisum.

– Mange er også av den oppfatning at salater kun er forbeholdt kvinner, men det er gøy å se at vårt nye konsept favner alle, og at selv gutta velger salat fremfor ostepølse når man blir tilbudt et bredt og fresht utvalg, avslutter Heisum.

Sunnhetsavtale med Helsedirektoratet
Mer enn 1 av 3 nordmenn (35 %) sier de helst stopper ved en bensinstasjon når de skal handle mat langs veien, og det er kun dagligvareforretningen som er et mer populært stoppested (41 %).

Ann Helen Våge i Circle K.

– Som bensinstasjon står vi i en særstilling langs veien, fordi vi er åpne store deler av døgnet og tilbyr mat som dekker alle behov. I 2018 signerte vi en intensjonsavtale med Helsedirektoratet om å tilby mat med mindre sukker, salt og fett. Startskuddet for denne satsningen i 2019 var et eget frokosttilbud, med sunn og næringsrik mat til bilister over hele landet, sier Ann Helen Våge, markedsdirektør i Circle K.

Circle K har utvidet varesortimentet med sunnere matvarer som salater, fiskeburgere, vegetarburger og smoothies. I tillegg videreutvikles en rekke populære matretter for å få ned mengden salt, sukker og fett.

Bærekraftig energi
– Vår ambisjon er å ha det sunneste alternativet langs veien med bærekraftig energi til folk og kjøretøy. Derfor dobler Circle K antall ladestasjoner innen det neste halvannet året. Vi bygger om stasjonene slik at de som besøker oss får et enda hyggeligere sted å oppholde seg. Og vi styrker våre mattilbud, slik at de blir mer familievennlige og varierte – fra sunne energipakker til snacks og lørdagskos, avslutter Våge.

Nøkkeltall fra undersøkelsen Nasjonalt
– Jeg spiser mindre sunt når jeg handler mat langs veien 48 prosent
– Jeg ønsker meg et sunnere mattilbud langs norske veier 51 prosent
– Jeg velger ofte godteri, snacks, boller eller fastfood når jeg handler med meg mat til lengre bilturer, sammenliknet med korte turer 31 prosent
– Jeg stopper vanligvis på en bensinstasjon når jeg skal handle en matbit langs veien 35 prosent

Undersøkelsen ble utført av YouGov på vegne av Circle K i perioden 16/1 – 29/1 2019.

Eksempler på endringer i Circle K-menyen:
• Byttet leverandør av hamburgerbrød, og utvidet med grovt alternativ. Kundene får nå 21 % mindre hamburgerbrød med en samlet saltreduksjon på hele 1 660 kg pr år
• Redusert fettinnholdet i hamburgerne med 12,5 % ved bytte til rå burgere
• Byttet ut pølsebrød, med grovt alternativ og mindre brød til wienerpølsene. Inneholder 35 % mindre salt enn det forrige pølsebrødet.
• Selger kokt skinke av høyere kvalitet og redusert saltmengden med 30 prosent
• Byttet fra standard grove baguetter til grove surdeigsbaguetter og redusert saltmengden med 20 kg pr år

Relaterte artikler