Nestlé tar Starbucks-kaffe til norske hjem

Nestlé melder i dag om Starbucks at Home nå slippes på det norske markedet. Dette er den første lanseringen her i landet siden de to selskapene i august 2018 formelt inngikk et partnerskap og etablerte en global kaffeallianse.

Avtalen, verdt 7,15 milliarder dollar, gir Nestlé rettighetene til å selge Starbucks sine kaffe- og teprodukter i detaljhandelen og food service globalt.

Den nye kaffeserien består både av hele bønner og filterkaffe, samt de første Starbucks-kapslene utviklet for Nespresso- og NESCAFÉ Dolce Gusto-systemene.

I dagligvare første kvartal 2020
Først ut på markedet er Starbucks-kaffe til Nespresso-systemet, som allerede nå er tilgjengelig hos Elkjøp. Resten av produktene lanseres i dagligvarehandelen første kvartal av 2020.

– Partnerskapet mellom Nestlé og Starbucks forener styrkene, rekkevidden og kunnskapen til tre av verdens sterkeste merkevarer innen kaffe; NESCAFÉ, Nespresso og Starbucks. Sammen har vi utviklet en serie med spennende kvalitetskaffe, som vi har stor tro på at både vil falle i smak blant norske kaffedrikkere og bidra til vekst i handelen, sier Vladimir Wendl, administrerende direktør i Nestlé Norge.

Innoverer kaffebransjen
Allerede i 1965 lanserte Nestlé den første instant-kaffen på det norske markedet; NESCAFÉ Gull. I 2003 kom Nespresso, som det første kaffekapselsystemet til Norge, og i 2009 fulgte selskapet opp med enda et kapselsystem; NESCAFÉ Dolce Gusto. Alle tre har bidratt til bærekraftig suksess for Nestlé. Alliansen med Starbucks konsoliderer Nestlés posisjon som verdens ledende kaffeselskap, og gjør nå Starbucks sine merkevarer globalt tilgjengelig.

– Kaffebarer som nettopp Starbucks bidrar til å utvikle hvordan vi drikker kaffe. Stadig flere foretrekker nå kaffedrikker med melk, som macchiato og cappuccino – et segment hvor Starbucks er særlig sterke. Starbucks at Home inkluderer en rekke signaturblandinger fra Starbucks og single-origin kaffer, i tillegg til et utvalg klassiskere som Caramel Macchiato og Cappuccino. Alle produktene er laget av 100 prosent Arabica-kaffe av høy kvalitet, etisk handlet inn fra bønder i verdens fremste kaffedyrkende regioner, i tråd med Starbucks’ CAFÉ-program, forteller Wendl.

Relaterte artikler