(Arkivfoto: Karine Hildonen Henriksen)
(Arkivfoto: Karine Hildonen Henriksen)

Reitan Convenience kutter 30 ansatte

Kioskmarkedet har endret seg stort de siste årene og nå tar Reitangruppen grep for å sikre fremtidens drift. Ifølge Dagens Næringsliv bekrefter hovedkontoret at de nedbemanner med 30 ansatte.

Publisert

Reitan Convenience Norway står bak Narvesen og 7-Eleven i Norge, og hadde 312 Narvesen i 2019, mot 345 i 2015. I samme periode har 7-Eleven gått ned fra 70 til 59. Den nedadgående trenden skyldes blant annet større konkurranse i markedet generelt, ikke minst fra dagligvarehandelens dreining mot convenience-markedet.

Det er skjedd store strukturelle endringer i convenience-markedet de siste årene. Tradisjonelle varegrupper som blader, aviser, reisebilletter og tipping har tilbakegang, blant annet grunnet endrede lesevaner og nye digitale løsninger. Bransjen har også merket økende konkurranse fra dagligvarebransjen, restauranter og kafeer. Spesielt merkbart er dette i mindre tettbygde strøk, hvor vi har lagt ned en rekke butikker de siste årene, påpeker Marit Sælid Johannessen i en epost til Dagens Næringsliv.

Målet til Reitangruppen er å redusere driftskostnadene med 30 prosent de nærmeste årene.

Les også:

- Nå må regjeringen vurdere andre tiltak!