Cxense Display

Mandag åpnet den første LEON-restauranten i Norge

Helene Skjenneberg (44) er administrerende direktør for Leon i Norge og Sverige. Hun har mange års erfaring fra bransjen og har blant annet vært administrerende direktør i Mat & Drikke AS, som driver restaurantene Louise Restaurant & Bar, Sorgenfri, Albert Bistro, Lekter`n og Christiania i Oslo.

Tirsdag uken før, var et 100-talls samarbeidspartnere og gjester invitert til feiring og prøvesmaking av Leon sitt friske produktsortiment – som blir betegnet som fremtidens fastfood. 

TEKST OG FOTO: Karine Hildonen Henriksen

Oslos første Leon-restaurant får beliggenhet mellom spor 2 og 3 ved Oslo Sentralstasjon. I tillegg vil Leon sin foodtruck holde til ved Aker Brygge.

– I løpet av et par år satser vi på åpning av 15 til 20 restauranter i Norge og Sverige, sier konsernsjef for Umoe Restaurants, Sverre Helno, og eier og styremedlem Jens Ulltveit-Moe, som begge var strålende fornøyd med gårsdagens markering.

Populær engelsk fastfood-kjede
Leon ble lansert i Storbritannia i 2004 og er en av de hurtigst voksende restaurantkjedene i landet. Da kjeden ble lansert ble den omtalt som fremtidens fastfood-kjede.

– Det er et bærekraftig konsept hvor naturlige råvarer er basis for å skape sunnere måltider med masse smak. Leon er et tidsriktig konsept som skal tilby hurtigmat som er sunnere og mer smakfull, sier Helene Skjenneberg.

Naturlige råstoffer
Noe av det som gjør maten hos Leon sunnere enn hva du får hos de mer tradisjonelle fastfood-restaurantene, er at det kun brukes naturlige råstoffer. I tillegg går det mye i salater, kylling, fisk og halloumi.

– Vi bruker eksempelvis olivenolje fremfor smør, krydder og urter fremfor salt og honning og sukker fremfor raffinert hvitt sukker, sier Helene Skjenneberg.

I tillegg bruker kjeden aldri frityr, men baker produktene i ovnen.

Skjenneberg gleder seg stort til å åpne dørene ved Oslo Sentralstasjon på mandag morgen, og ønsker samtidig alle velkommen til den offisielle åpningen.

– Dette blir spennende, og vi er sikre på at vi treffer godt i dette markedet. Dagens unge er mer opptatt av helse, bærekraft og sunn mat, og her treffer vi på alle disse kriteriene, avslutter Helene Skjenneberg.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

 

 

Relaterte artikler