Nyheter

90 utsalgssteder konkurrerer om NM i 5 om dagen – Sunn fastfood

Nå skal veimaten bli sunnere. Det ønsker de 90 bensinstasjonene, kioskene og gatekjøkkenene som deltar i NM i sunn fastfood å bidra til. Deltakerne er fordelt over hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Mona Halvorsen (FOTO: KARINE H. HENRIKSEN)

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) arrangerer for 4. år på rad konkurransen NM i 5 om dagen Sunn fastfood. Målet med konkurransen er å sette søkelyset på veimaten og oppfordre deltakerne til å hjelpe kundene sine til å ta gode valg.

Jurymedlem og kokk Mona Halvorsen hilser konkurransen velkommen og håper dette kan bidra til å øke bevisstheten om hva som serveres der ute langs veien.

- Jeg reiser land og strand rundt og er ikke spesielt imponert. Det er langt mellom høydepunktene, sier hun.

- Responsen i år har vært helt fantastisk. Det tyder på at kiosker, gatekjøkken og bensinstasjoner også ønsker å være en del av en sunnere matbølge. Dette er vi selvsagt svært godt fornøyd med, sier ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

Ønsker å bidra

De raske måltidene, de vi spiser på farten, når vi er underveis - i bilen til og fra, er ofte de som støtter minst opp under myndighetenes kostråd.

- Det er her vi griper til en pølse i brød og en hvetebolle. Og det er selvsagt lov. Men vi vet også at folk på farten ønsker et sunnere alternativ. Og responsen på konkurransen er et klart bevis på at serveringsstedene ønsker å bidra, understreker Øverås Frisvold.

Merke på døra

De veifarende vil i sommer bli møtt med sunne alternativ når de stopper for en rast ved et utsalgssted som deltar i konkurransen. Deltakeren har merke på døra og mer informasjon inne i lokalet. Hva de tilbyr blir opp til den enkelte deltaker og deres kreativitet. Her er det bare å glede seg til at det blir lettere å velge sunt.

Preferansene endres

Shell er den kjeden med flest påmeldte deltakere.

Det er herlig å se at så mange stolte Shell stasjoner har meldt seg på! De er glade for å ta imot nye kunder på bensinstasjonen. Det betyr at vi bidrar til å endre spisevaner og møter flere forbrukere som er på farta med sunn og næringsrik mat, uttaler Hæge Vagle, markedssjef mat og kaffe i Shell begeistret.

Powered by Labrador CMS