Vi kjøper mer norsk ost

Nordmenn har aldri kjøpt så mye norsk ost i årets tre første måneder som vi gjorde i år.

Publisert

Helt ferske tall utarbeidet av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at hver nordmann i gjennomsnitt spiste 4,2 kilo norsk ost i første kvartal 2020. Det er en økning på 4,5 prosent per person hvis vi sammenligner med samme tid i fjor. Dette utgjør en økning på over 1,4 millioner kilo ost totalt, noe som omregnet i melk betyr opp mot 13-14 millioner liter mer melk.

Direktør i Melk.no, Ida Berg Hauge, sier at det er svært overraskende med så høy vekst på kort tid, og er selvsagt glad for utviklingen.

- Veksten i både melk og ost er gledelig for norske melkebønder. Det er også godt nytt for folk flest siden melk og ost naturlig inneholder en pakke av viktige næringsstoffer som vi trenger hver dag. Gulost inneholder for eksempel mye kalsium som er viktig for skjelettet vårt. Mange er kanskje ikke klar over at gulost er naturlig laktosefri. Dette betyr at også de som reagerer på laktose kan spise den, sier Berg Hauge.

Koronakrisen har innvirkning

Det er liten tvil om at koronakrisen kan ha hatt en innvirkning på salgstallene som viser en økning i de fleste ostekategoriene. Størst økning var det for smøreost som økte hele 25,5 prosent i volum. Stor økning var det også for kremost (+ 11,5 prosent ), brunost (+ 7,0 prosent ), cottage cheese (+ 5,5 prosent ), prim (+ 4,5 prosent ) og gulost (+ 3,9 prosent ).

- En av årsakene til at smøreost økte såpass kraftig kan nok være at flere handlet dette i perioden rundt «lock down». Da var det kanskje viktig for folk å sikre seg varer med lang holdbarhet. Samtidig ser vi jo at ostesalget kan bære preg av at stadig flere måltider blir inntatt hjemme, sier Berg Hauge.

Styrkede holdninger – særlig blant de unge

Melk.no har sett en oppgang i salget av samtlige kategorier av meieriprodukter dersom man sammenligner de tre første månedene i 2020 med året før. I tillegg til de sterke salgstallene, har også folk på kort tid fått mer positive holdninger til melk og meieriprodukter når det kommer til både sunnhet og bærekraft.

- I krisetid søker vi det som er sunt, trygt og med høy kvalitet. Norske meieriprodukter scorer høyt på alle disse områdene. Vi har i den siste tiden sett en oppsiktsvekkende holdningsendring, ikke minst blant de unge. Det kan virke som om krisen har gjort at mange av dem nærmest over natten virkelig har fått øynene opp for verdien av norske meieriprodukter som kortreiste, bærekraftige og næringsrike. Det er svært gledelig at folk i enda større grad enn før ser ut til å forstå hvor viktig jobb melkebøndene gjør, sier Hauge.