PepsiCo Nordic støtter Matsentralen

PepsiCo Nordics støtter Covid-19 avlastningsinstanser i Norge med en donasjon på 450 000 kroner til Matsentralen.

Publisert Sist oppdatert

enne donasjonen er en del av en større donasjon fra PepsiCo Nordics. I hvert av de nordiske landene mottar en veldedighetsorganisasjon med fokus på å hjelpe til med måltider en donasjon fra PepsiCo Nordics. Totalt vil 300 000 næringsrike måltider gå til trengende barn og familier i de fem landene.

Siden Covid-19 utbruddet begynte, har både PepsiCo og PepsiCo Foundation forpliktet seg til å globalt bidra med over 50 millioner øremerket måltider til trengende familier og barn uten nok penger til å kjøpe mat. Denne støtten har gått til de mest utsatte gruppene i samfunnet, spesielt til eldre og barnefamilier. I mange land bidrar PepsiCo også til lokale sykehusansatte som utfører sitt viktige arbeid.

Matsentralens arbeid med å omfordele overskuddsmat fra matindustrien til ideele organisasjoner som hjelper vanskeligstilte i krevende livssituasjoner er ekstra viktig og nødvendig i korona-tider. Selv om Covid-19 situasjonen gradvis bedres i mange land, er det fortsatt økonomiske utfordringer og økende arbeidsledighet, noe som betyr at den viktige støtten må fortsette.

PepsiCo Nordic sin donasjon i Norge går til Matsentralens syv matbanker over hele Norge. I tillegg vil donasjonen støtte pilotprosjektet “Matsentralen Kjøkken”, hvor næringsrike måltider tilberedes av mat fra Matsentralens lager.

Anders B. Pedersen, administrerende direktør i PepsiCo Nordics sier følgende:

“Koronakrisen har påvirket alle i samfunnet vårt, men aller mest de mest utsatte i samfunnet. Det betyr mye for meg og våre ansatte å kunne bidra til Matsentralens arbeid med å gi balanserte, sunne og næringsrike måltider til de som trenger det mest. Vi er stolte av arbeidet Matsentralen gjør."

Styreleder i Matsentralen, Cristiano Aubert, har følgende kommentar;

“Som matbank og veldedig organisasjon, er vi 100% avhengige av velviljen fra et bredt spekter av sponsorer. I disse vanskelige tider har etterspørselen etter mat fra matbankene våre økt med opptil 50%, så det å få økonomisk støtte fra PepsiCo slik at vi faktisk kan håndtere en så dramatisk økning er virkelig en velsignelse.