Nå har McDonald’s på Lillehammer gjenåpnet
Torsdag 19. september åpnet McDonald’s dørene til en splitter ny restaurant på Lillehammer, etter at ekstremværet Hans, førte til at den gamle restauranten måtte rives.
Ekstremværet Hans resulterte i en flom som skapte så store ødeleggelser at den gamle restauranten måtte rives. Food Folk Norge AS, som forvalter merkevaren McDonald’s i Norge, ønsket derfor å bygge en ny restaurant som er mindre utsatt for hendelser som styrtregn og flom.
– Alt tyder på at vi kommer til å oppleve mer ekstremvær i årene som kommer. Derfor ønsket vi å bygge en restaurant som er rustet for disse utfordringene. I det nye bygget er grunnen hevet 75 centimeter, slik at bygningen skal kunne gå klar av en eventuelt ny flom, sier Jonas Bergstrøm, leder for McDonald’s sine egeneide restauranter i Norge.
Den nye restauranten måler 630 kvadratmeter, og består av to etasjer med cirka 120 sitteplasser. I tillegg får restauranten en egen McCafé, der gjestene kan velge mellom flere ulike kaffesorter, laget av ansatte som har gått på baristakurs.
Norges første «Changing Places»-toalett
Restauranten åpner med det som blir Norges første "Changing Places"-toalett. Dette er et rom spesielt tilrettelagt for personer som ikke får dekket sine behov av ordinære handikaptoaletter. Rommet er utstyrt med hev/senk stellebord, takheis for enkel forflytning, tilgjengelig dusj og et handikaptoalett med tilstrekkelig plass på begge sider. Ambisjonen er å bygge slike toaletter på alle restauranter der det er mulig.
Mange har fått jobben tilbake
Den nye restauranten har foreløpig gitt jobb til 65 ansatte, og planen er å ansette enda flere i de neste månedene. De ansatte som mistet jobben under flommen har fått tilbud om å komme tilbake, og flere har takket ja.
– Det er svært gledelig at vi endelig kan gi tilbake arbeidsplassen til de ansatte. Samtidig er vi ofte på utkikk etter nye talenter, og har et mål om å rekruttere ansatte lokalt. Vi skal gi en god start på arbeidslivet, og oppfordrer derfor unge fra 16 år og oppover til å søke på stillingene vi har ute. Vi er ikke opptatt av hvor mye erfaring søkerne har fra før, men ser heller på hvem de er og hva de ønsker for fremtiden, sier Bergstrøm.
Nylige artikler
Kristiansand har verdens vakreste museum
De fleste reiselivsbedrifter mener markedet er godt eller tilfredsstillende
Staten bruker 1,2 milliarder kroner i året på Hurtigruten og Havila
Viktig presisering i budsjettforliket
Lanserer SAS Holidays
Mest leste artikler
Opplev verdens beste vingård: Norskeide Vik i Chile
Dramatisk budsjettkutt truer norsk reiseliv og markedsføring
Innovasjon Norge kuttes: Norsk reiseliv mister 100 millioner
Filefjellstuene satser stort med ny hotellsjef Anna Fehrm
Store budsjettkutt truer Innovasjon Norges reiselivssatsing