Ledelse

Tillit til lederen setter fart på endringsprosessen

Publisert Sist oppdatert

Den svenske folkehelseeksperten Marcus Strømgren har i en ny avhandling om organisasjonsutvikling sett på hvorfor noen virksomheter lykkes med å engasjere sine ansatte i omstillings- og endringsprosesser, mens andre feiler. Svaret ligger i tilliten.

– Medarbeidere som har tillit til lederen sin opplever å bli rettferdig behandlet, de føler seg sett og respektert, og de føler at de blir anerkjent for de oppgavene de gjør. Det ligger en sosial gjensidighet i de organisasjonene som lykkes med endring, sier Strømgren til den svenske arbeidsmiljøavisa Arbetsliv.

Sosial kapital: en lederoppgave

Denne sosiale gjensidigheten, eller sosiale kapitalen, gjør at de ansatte i mye større grad vil engasjere seg i endringene, og da er det større sjanse for at endringene blir gjennomført på en god måte. Sosial kapital oppstår imidlertid ikke av seg selv – det er en ledelsesoppgave.

– Ledelsen står for en tredjedel av den sosiale kapitalen. Dersom en leder utvikler sitt eget lederskap vil det naturlig styrke den sosiale kapitalen i virksomheten samtidig, sier Strømgren.

I avhandlingen sin fulgte han fem svenske sykehus, og så på hvordan leger, sykepleiere og andre ansatte forholdt seg til endringssituasjoner, men han mener at resultatene er overførbare til andre bransjer også.

– Tillit er alltid viktig. Samspillet mellom ledelsen og de ansatte avhenger av tillit og gjensidighet for å fungere godt. Det er ikke noe spesielt for helsebransjen, sier han.

Når den sosiale kapitalen forsvinner

Strømgren understreker at sosial kapital og tillit er en viktig byggestein i arbeidet for å skape et godt arbeidsmiljø, og jo bedre arbeidsmiljøet er, desto større sjanse er det for at de ansatte blir værende i jobben i stedet for å se seg rundt etter noe nytt.

Hvis dette forsvinner kan man risikere å miste sine beste ansatte, og det blir samtidig vanskelig å gjennomføre endringer:

– Uten tillit mellom ledelsen og de ansatte vil endringsprosesser kunne skape stress og uro, og gjøre det vanskelig å få endringene til å vare, eller i det hele tatt vanskelig å begynne på, sier han.

Hvordan involvere medarbeidere i endringsprosesser?

Inger G. Stensaker, professor ved Norges handelshøyskole, svarer i denne videoen:

Se hele videoen om rekruttering, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS