Prior tror på ytterligere vekst for kylling. Ferske
Prior tror på ytterligere vekst for kylling. Ferske

Nordmenn spiser stadig mer kylling

Nordmenn spiser over dobbelt så mye kylling nå som for 12 år siden, viser de siste tallene fra norsk dagligvare.

Publisert

Januar har lenge vært den store salgsmåneden for det som ofte omtales som «det sunneste kjøttet», men de siste årene har salget jevnet seg mer ut gjennom året.

Innsiktssjef i Nortura, som står bak merkevaren Prior, tror denne utviklingen vil fortsette.

- Folk er mer sunnhetsbevisste hele året, ikke bare i januar, forklarer Knut Jacobsen, og legger til:

- Med trendene vi ser knyttet til sunnhet og bærekraft er det sannsynlig at vi vil se denne økningen på hvitt kjøtt også videre framover.

Større utvalg

I 2019 ble det solgt over 24 000 tonn kylling i Norge, mot cirka 12 000 tonn i 2007, viser tall fra Nielsen. Hvitt kjøtt er proteinrikt, magert og inneholder i hovedsak umettet fett, i tillegg blir det ofte sett på som det mest klimavennlige kjøttet.

Fjørfekjøtt er blant verdens mest spiste kjøttslag, men kom relativt sent til Norge. Mye har skjedd siden Priors «Lørdagskylling» ble lansert på 80-tallet, med ferdig marinerte kyllinglår i form. Nå er kylling en naturlig del av manges hverdag, og utvalget betydelig større.

Vinner på brødskiva

- Nå finner man alternativer innen hvitt kjøtt både til frokost, lunsj og middag. Det er svært viktig for oss å være tilstede med produkter som svarer ut rask og sunn hverdagsmiddag og som smaker godt, sier kategoridirektør for hvitt kjøtt og egg i Nortura, Elin Prangerød.

Akkurat denne måneden er det imidlertid noen produkter som skiller seg ut.

- Vi ser at flere velger hvitt kjøtt på brødskiva i form av pålegg i januar, og at flere velger kyllingpølser.