Starbucks gir kaffevekst i norsk dagligvare

Nestlé omsatte i årets ni første måneder for 630 milliarder kroner, og leverte en organisk vekst på 3,5 prosent. Det viser konsernets regnskap for årets tre første kvartaler. I Norge har salget av Starbucks-kaffe i dagligvarehandelen gitt stor suksess.

Publisert

Nestlé forventer organisk vekst for hele året på rundt 3 prosent.

Konsernsjef i Nestlé, Mark Schneider, uttaler i forbindelse med regnskapsfremleggelsen:

– Nestlé har vist seg motstandsdyktig i krevende og ustabile tider. Våre ansatte har på en effektiv og ansvarlig måte håndtert den globale pandemien og tilpasset seg forbrukernes behov. Den sterke organiske veksten var bredt fundamentert og understøttet av vedvarende momentum i Nord- og Sør-Amerika, Purina PetCare og Nestlé Health Science, i tillegg til vekst i kaffesalget i tredje kvartal. Vi vil fortsette å utvikle porteføljen med høyt tempo og disiplin gjennom en kombinasjon av sterk organisk vekst og målrettede oppkjøp, sier Mark Schneider.

I Norge har de første ni månedene gitt gode resultater på tvers av Nestlés mange produktkategorier som kaffe, barnemat, frokostblandinger, plantebasert mat, kulinariske produkter, sjokolade og medisinsk ernæring.

Landssjef i Norge, Vladimir Wendl, har hatt et betydelig fokus på sikkerhet for kunder, ansatte og forbrukere siden utbruddet av Covid-19.

Redusert grensehandel, økt hjemmekonsum og vellykkede lanseringer har bidratt økt etterspørsel etter Nestlés produkter i Norge:

– Starbucks, Nescafé og Nescafé Dolce Gusto viser sterke veksttall og bidrar til betydelig kategorivekst innen kaffe. Særlig gledelig er det å se at vi også tar markedsandeler, noe som er viktig for oss når markedet generelt vokser. Norske forbrukere har vist seg å sette stor pris på Starbucks' produktportefølje med kapsler, filterkaffe og hele bønner. På under ett år har Starbucks etablert seg som en klar markedsleder innen kapsler i Norge. Det er vi virkelig stolte av,” sier Wendl.

– Vi ser også at nordmenn nå bruker mer tid på matlaging hjemme, noe som speiler seg i større etterspørsel etter buljonger, fonder og våre plantebaserte produkter under merket Hälsans Kök. Flere ser en sammenheng mellom hva de spiser og klimaet, og bytter ut kjøtt med plantebasert én eller flere dager i uken. Da er velsmakende burgere, farse, pølser og lignende laget av planter et godt alternativ. Vår jobb er å hjelpe forbrukerne til et sunnere og mer bærekraftig kosthold, sier Wend.