Nestlé- og Starbucks-avtale i havn

Nestlé og Starbucks Corporation kunngjorde i går signeringen av avtalen som gir Nestlé de globale rettighetene til å markedsføre Starbucks’ ferdigpakkede produkter til dagligvaremarkedet og produkter til serveringsmarkedet, utenfor selskapets kaffebarer.

Publisert

 

Gjennom alliansen vil de to selskapene jobbe tett sammen med Starbucks sitt eksisterende utvalg av filterkaffe, hele bønner og porsjonskaffe. Alliansen vil også utnytte de to selskapenes innovasjonsevne med mål om å øke tilbudet til kaffelskere over hele verden.

God posisjon

- Partnerskapet demonstrerer vekstagendaen vår og gir Nestlé en enestående posisjon i kaffebransjen med en komplett serie av innovative merkevarer. Med Starbucks, Nescafé og Nespresso samler vi verdens mest ikoniske kaffemerker, sier Mark Schneider, konsernsjef i Nestlé.

- Det svært gode samarbeidet mellom de to selskapene har gitt en rask gjennomføring av avtalen, og vi er nå klare til å gripe nye vekstmuligheter.

Global rekkevidde

Avtalen styrker Nestlés kaffeportefølje betydelig i Nord-Amerika, både innen premium filterkaffe porsjonskaffe. Det åpner også for global ekspansjon innen dagligvare- og serveringsmarkedet for Starbucks-merkevaren, ved å utnytte Nestlés globale rekkevidde.

- Denne globale kaffealliansen med Nestlé er en betydelig strategisk milepæl for Starbucks videre vekst, sa Kevin Johnson, konsernsjef i Starbucks.

- Sammen med verdens ledende kaffeselskap, som også verdens største mat- og drikkevareselskap og verdens største og raskt voksende innen kaffemaskiner i hjemmet, kan vi forsterke Starbucks-merkevaren rundt om i verden, og legge til rette for langsiktig verdiskaping for våre aksjonærer."

Om lag 500 Starbucks-ansatte i USA og Europa vil bli inkludert i Nestlé-familien. Den internasjonale utvidelsen av virksomheten vil bli ledet fra Nestlés globale hovedkontor i Vevey, Sveits.

Avtalen omfatter Starbucks pakkede kaffe- og teemerker, som Starbucks®, Seattle's Best Coffee®, Teavana ™ / MC, Starbucks VIA® Instant, Torrefazione Italia® kaffe og Starbucks-merkede K-Cup®-kapsler. Den inkluderer ikke drikkeklare produkter eller salg av produkter i Starbucks® sine kaffebarer.

Powered by Labrador CMS