Inderøy Slakteri øker bruken av sauekjøtt

Håvard Gausen i Inderøy Slakteri mener sauekjøtt har stort potensial i norsk kjøttproduksjon. Foto: Inderøy Slakteri.

Inderøy Slakteri i Trøndelag har utviklet en ny julepølse med 30 prosent sauekjøtt. – At det hvert år kastes over 600 tonn sauekjøtt i Norge, er ikke bare en utfordring. Det er en gyllen mulighet for norske kjøttprodusenter, mener Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.

Samfunnsdebatten om overproduksjon av sauekjøtt tok av etter programmet Matsjokket på NRK tidligere i høst. Den familieeide produsenten Inderøy Slakteri bruker årlig over 200 tonn sauekjøtt i produktene sine, blant annet i Inderøysoddet og kjøttbollene. Nå øker de bruken.

Premiert julepølse er basert på sau

Den nye julepølsa fra slakteriet vant gull da Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund kåret Norges beste kjøttprodukter i november.
– Det viser at sauekjøtt er en delikatesse, mener Håvard Gausen.

– Jeg vil utfordre resten av bransjen til å satse hardere på utvikling av nye produkter med mer sauekjøtt for å bidra til å begrense matsvinnet, sier Gausen.

– Vår erfaring er at dersom maten er god, så vil forbrukerne kjøpe den. Derfor kommer vi til å fortsette vår lange tradisjon med å utvikle tradisjonell kvalitetsmat basert på sauekjøtt, forteller Gausen.

Lam og sau like godt

Forbrukertester som forskningsinstituttet Nofima har gjennomført, viser at bare et fåtall kjenner forskjell i smaken på sau og lam. Bruk av sauekjøtt har stort potensial. Det er en av konklusjonen i forskningsprosjektet «Smakfulle produkter av sau og lam»  finansiert av Norges forskningsråd og Nortura.

– Vi tror vi bare liker lam, men våre tester viser at folk flest liker lam og sau like godt, forteller Kristine Svartebekk Myhrer i Nofima på forskningsinstituttet egen hjemmeside.

Relaterte artikler