Kortere kø på store arenaer

På store arenaer er det ofte et problem at toaletter blir fort skitne og at det går tomt for refillprodukter som såpe og papir. Når gjestene kommer til lange køer, overfylte toalettrom og tomme refillstasjoner påvirker dette totalopplevelsen på arrangementet eller stedet.

Publisert

Ny innovasjon fra Tork er utviklet spesielt for å håndterere steder med mange gjester.

Renholdsarbeidere i fritidsparker, på konsertarenaer eller fotballstadioner skal dekke over store områder og kan ha utfordringer med å rekke rundt til alle toalettrommene i tide. Det kan også være utfordrende for en renholdsarbeider å vite hvilket toalettrom som bør prioriteres.

7 av 10 har dårlige erfaringer

I følge en undersøkelse gjennomført av Ipsos på vegne av hygienemerket Tork, er rene og ikke overfylte toalettrom viktige kriterier for en god totalopplevelse på for eksempel en flyplass eller idrettsarena. Likevel oppgir over 70 prosent at de har hatt dårlige erfaringer med slike toalettrom.

Den samme undersøkelsen viser at hele én av tre begrenser inntak av mat og drikke for å unngå å gå på toalettet, som har en direkte innvirkning på arrangementets omsetning.

Det kjente kjøpesenteret i Ullared, Gekås, er Sveriges mest populære destinasjon. Med fem millioner besøkende hvert år krever det ekstra logistikk og renhold. Selskapet Sodexo er ansvarlig for renholdet, og driftsansvarlig Ulrika Kerttu forteller at det til tider er krevende for hennes personell å gjennomføre alle arbeidsoppgavene.

I perioder er det nesten umulig å sørge for at dispenserstasjonene har nok refill i seg. Er det ekstra mye folk kommer ikke personellet inn på toalettrommene en gang for å fylle. For gjestene er det jo veldig viktig at det er håndtørk og såpe tilgjengelig, sier Kerttu.

Ny patentert dispenser

Med ekstra pågang av gjester går refillstasjoner med såpe og papir ofte tomt når tilstrømmingen til toalettrommene er som verst. Hygienemerket Tork har utviklet en helt ny og patentert dispenser, PeakServeÔ. Den er spesielt tilpasset arenaer med store folkemengder, slik som konsertarenaer, flyplasser og fornøyelsesparker. Ved å forbedre kapasiteten i håndtørkdispenseren med 2132 papirtørk, kan PeakServeÔ betjene over 1000 gjester. Dette er 600 flere gjester enn eksisterende dispensere på markedet og tilsvarer hele 250 prosent flere betjeninger.

Vi har hatt PeakServeÔ på Gekås i over seks måneder nå, og merker en enorm forskjell. Renholdsarbeiderne er vesentlig mindre stresset over å få fylt på dispenserne, nå som PeakServeÔ betjener over dobbelt så mange gjester på en påfylling, forteller Kerttu i Sodexo.

3 sekunder på håndtørk

På konsert ønsker man naturligvis å bruke minst mulig tid på toalettet. Det er ofte at man blir stående i kø når man skal vaske og tørke hendene. En vanlig lufttørker bruker ti sekunder på håndtørken. Det betyr at i perioder med stor pågang kan gjester bli stående lenge i kø for å tørke hendene. Med PeakServeÔ bruker en gjest bare tre sekunder på å trekke ut et håndtørk. Raskere håndtørk bidrar til å hindre kødannelser på toalettrommene, som er med på å skape en bedre opplevelse for gjestene.

Den nye håndtørkdispenseren fra Tork mater ut håndtørk fra toppen og ikke bunnen av papirbunken. Det gjør det enkelt for gjestene å trekke ut et og et håndtørk, som også hindrer sløsing av papir. Med ny, patentert teknologi har Tork utviklet en løsning som gjør at hver papirbunke som etterfylles kobles til hverandre. Det skaper en jevn utmating av papir, selv når man begynner på en ny bunke.

Fakta om Tork PeakServeTM:

  • Største dispenseren på markedet med 2132 håndtørk
  • Betjener over 1000 gjester, 600 mer enn eksisterende dispensere
  • Utmating av håndtørk tar kun 3 sekunder
  • Ved etterfylling klebes papirbunkene sammen som gir en jevn utmating
  • Enkel og rask påfylling fra bunnen av dispenseren
  • Hver papirbunke komprimeres og gir dobbelt så mye tørk i hver påfylling enn andre dispensere
  • Finnes i fargene sort og hvit

Resultater fra undersøkelsen:

  • 71 prosent av gjestene har fra tid til annen hatt ubehagelige erfaringer med toalettrom med stor trafikk. 28 prosent sier at de ofte (eller alltid) har hatt ubehagelige opplevelser.
  • 42 prosent sier at når toalettrommet gir dem et dårlig inntrykk, påvirker det generelle inntrykket av arrangementet.
  • Nesten 4 av 10 fortalte en venn eller et familiemedlem om det dårlige inntrykket de fikk av toalettrommet (og 4 prosent postet til og med noe om det på sosiale medier).
  • Skitne og overfylte toalettrom er de vanligste samtaleemnene for besøkende på et arrangement. Den viktigste grunnen er frykt for skitne og uhygieniske forhold (37 prosent), men tid er også et vesentlig punkt. Å bli forsinket på toalettrommet og gå glipp av noe av arrangementet er de neste grunnene på listen.
  • En tredjedel (32 prosent) av gjestene unngår toalettrommene, og begrenser sitt inntak av mat og drikke for å kunne gjøre det.Undersøkelsen ble gjennomført av Ipsos, på vegne av Tork, som en online spørreundersøkelse. 3000 respondenter som har vært til stede på et stort arrangement (>100 personer) i løpet av de siste ni månedene deltok i undersøkelsen, som ble gjennomført i utført i USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Polen og Sverige 2016.

Powered by Labrador CMS