Historisk åpningskonferanse på SMAK 2020

Årets SMAK messe har over 400 utstillere representert fra 16 land. I år forventes det nok en gang publikumsrekord. (Arkivfoto fra SMAK 2017 : Karine H. Henriksen)

Uken 3. – 6. mars står i Matnasjonen Norges tegn. Det ventes storinnrykk, med tett på 30.000 besøkende på SMAK 2020. Det hele kick-startes med en storslått åpningskonferanse, spekket av bransjetopper, kjendiser, statsråder og stjernekokker.

Klokken tikker hurtig frem mot den storslåtte åpningskonferansen på Norges Varemesse i Lillestrøm den 3. mars kl. 09.00. Her er det plass til rundt 400 deltakere. Husk å melde deg på før det blir fullt.

GRATIS INNGANG PÅ SELVE MESSEN: Torill Engelberg gleder seg til å ønske alle besøkende velkommen til SMAK 2020. Hun oppfordrer alle besøkende til å melde seg på før 1. mars. – Alle som melder seg på før denne datoen får gratis inngang på årets messe, smiler hun.

Setter standarden for neste tiår
– Vi har ønsket å lage en verdig åpning som setter standarden for de ambisjonene som er satt for Norge som matnasjon, sier prosjektleder Torill Engelberg i SMAK 2020.

Hun lover at det vil bli brukt både «pisk og gulrot» på scenen – for å pushe alle aktørene til å forplikte seg mest mulig for bransjens felles beste:

– Vår agenda er både åpen og klar på bransjens vegne. Vi ønsker at Norge skal lykkes med visjonen om å bygge Matnasjonen Norge innen 2030. Derfor tar SMAK 2020 mål av seg til å etablere «smaken av et nytt tiår», sier Engelberg.

Æresprisen
Åpningen krones med utdelingen av bransjens egen ærespris – en pris som tidligere er tildelt Rica-gründeren Jan E. Rivelsrud i 2014 og stjernekokken Arne Brimi i 2017.

Noen smakebiter fra programmet:

Siri-Lill Mannes
Åpningskonferansen ledes av det mangeårige nyhetsankeret på TV2. Og hun får et stort kobbel av spennende gjester på scenen, under vignetten «Sammen bygger vi Matnasjonen Norge»:

Olaug Bollestad og Harald-Tom Nesvik
Henholdsvis Landbruks- og matminister og Fiskeri- og sjømatminister kommer for å svare på bransjens spørsmål om regjeringens planer for å realisere ambisjonene om å gjøre Norge til en matnasjon innen 2030.

Christer Rødseth
Hvordan lykkes som matnasjon. Skråblikk fra landslagskapteinen på kokkelandslaget, stjernekokken fra «Kjendis-Farmen» som senest i høst gjorde stor suksess med TV-serien «Matsjokket» på NRK.

Ole Petter Nyhaug
Trendanalytiker fra Opinion AS som kommer for å presentere de mattrendene som Norge vil preges av inn i det neste tiåret. Presenterer en helt ny studie som vil overleveres til Regjeringen.

Torgeir Silseth
Konsernsjef i Nordic Choice Hotels – om hvordan hotellindustrien kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.

Nina Sundqvist
Adm. Dir. i Matmerk – om hvordan Matmerk kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.

Runar Hollevik
Konsernsjef i Norgesgruppen – om hvordan dagligvarekjedene kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.

Internasjonale ambisjoner!
For ytterligere å løfte perspektivet, tar vi også en diskusjon om hvordan merkevaren «Matnasjonen Norge» kan bygges internasjonalt? Vi har utfordret disse tre til å peke retning og debattere utfordringen:

Renate Larsen, adm. dir. i Norges Sjømatråd, Arne Sørvig, daglig leder i Bocuse d’Or Norge og Inger Solberg, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.

Meld deg på her!


Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!

Relaterte artikler