Nyheter

VERDENS BESTE: Blant smaksekspertene i juryen finner vi anerkjente kokker og sommelierer, blant annet fra Michelin-restauranter i Europa.

Fruktis høster internasjonal anerkjennelse

Hennig-Olsen Is sin fruktissatsning Nude har hatt stor suksess siden den ble tilgjengelig i norske butikker i fjor. Nå høster den også internasjonal anerkjennelse i form av 2 av 3 mulige stjerner i kåringen Superior Taste Award.

Publisert Sist oppdatert

Kåringen er organisert av International Taste Institute hvor smakseksperter innenfor kokk- og sommelieryrket fra over 20 land blindtester mat og drikke.

I tillegg til å motta 2 av 3 stjerner, mottar Nude Mango en totalscore på hele 85,7 prosent og er eneste nordiske aktør i kategorien «Iskrem og desserter». Det kommer frem i en pressemelding.

Administrerende direktør, Paal Hennig-Olsen.

Mer naturlig iskrem

– Dette er en anerkjennelse som henger meget høyt for oss. Nude representerer innovasjon og et iskremmarked i endring. Forbrukere ønsker seg flere naturlige iskremvarianter, men det var ingen enkel oppgave å utvikle en fruktis som er naturlig, samtidig som den lever opp til kriteriene på smak og konsistens. Det er derfor ekstra stas at smakseksperter på verdensscenen anerkjenner akkurat denne iskremen, sier Paal Hennig-Olsen, administrerende direktør i Hennig-Olsen Is.

Dømmes på objektivt grunnlag

Smaksekspertene i kåringen kjenner ikke til produsenter, produktnavn eller produktenes opphav, men mottar kun en kort beskrivelse av produktkategorien før de går i gang. En totalscore gis på bakgrunn av førsteinntrykk, utseende, lukt, smak og tekstur.

Nude Mango scorer aller høyest på smak og tekstur, og i begrunnelsen fra juryen heter det blant annet at iskremen har en veldig imponerende struktur og konsistens, har god balanse mellom sødme og syre og er en veldig smakfull iskrem med en intens mangosmak.

Salgssuksess med 80 prosent frukt

Nude Mango, som inneholder 80 prosent fukt, ble lansert som 6-pk i 2020 og ble raskt en salgsuksess. Iskremen har vært utsolgt flere ganger grunnet høy etterspørsel, og har solgt langt over Hennig-Olsen Is sine estimater.

­– En suksessfaktor er at vi har klart å bevare den naturlige smaken av mango. Som navnet tilsier er dette produktet naturlig, ekte og ærlig – rett og slett frukt på pinne. Nude har virkelig vært med på å redefinere fruktiskategorien og bidratt til å utvide iskremsortimentet med flere gode alternativer med lavere kalori-innhold, sier Hennig-Olsen.

Et bidrag i riktig retning

I 2018 signerte Hennig-Olsen Is regjeringens intensjonsavtale om å tilrettelegge for et sunnere kosthold. NUDE-serien er én av iskremtypene i Hennig-Olsen Is sitt sortiment som skal bidra til det.

– Det er gøy å vise at lavere kalori-innhold ikke betyr dårligere smak. Dette er Nude et eksempel på – noe som også gjenspeiles i at iskremen mottar en score på hele 89 prosent på smak i International Taste Institute sin kåring, sier Hennig-Olsen.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS