Disneyleketøy med godteri felt i MFU

Nille ble nylig felt for markedsføring mot barn da et disneyleketøy med godteri ble vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.

Publisert

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.

MFU har behandlet en klage på en leketøysvifte med godteri med design fra Disneys Ella solgt i Nille.

Godteri forkledd som leketøy

Produktet fremstår som et leketøy der det primære produktet er den batteridrevne Elsafiguren som har en vifte og sekundært er det godteri. Produktet selges som en enhet og er etter MFUs vurdering utvilsomt særlig rettet til barn. Produktet er utformet slik at leketøyet også er emballasje for godteriet, men godteriet fremstår som underordnet leketøyet.

Produkt med sterk appell til barn

Disneys Frostunivers er filmer som henvender seg til barn. Filmene og rollefigurene er og har vært enormt populære med en stor gjennomslagskraft. Når figurene benyttes kommersielt på godteriprodukter, slik som i denne klagen, appelleres det sterkt til barn.

Utvalget vurderer kombinasjonen av leketøy og godteri som et virkemiddel som tas i bruk for å selge mer av godteriet også ut over den ene posen som følger med det enkelte leketøy.

MFU vurderer dette som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer og gir dermed klager rett.

MFU noterer seg at Nille allerede har tatt produktet ut av sitt sortiment.

Powered by Labrador CMS