Gjør deg klar for 17. mai

Det er lett å sette farge på 17. mai-serveringen, enten det gjelder frokost, lunsj eller middag. Du må bare ha godt med frukt og grønt. Mange har sine faste tradisjoner. Her får du de enkleste 17. mai-tipsene!

– Vi vet at det spises mye pølser denne dagen. – Hva med å pimpe opp pølsa, sier Toril Gulbrandsen, matfaglig rådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Server pølsa med guacamoletomatsalsa og coleslaw. Dette er noe du kan lage på forhånd og som garantert vil falle i smak.

Uansett hva du serverer, passer det alltid godt med friske bær, og oppskåret frukt og grønt – gjerne med gode dipper til.

Et annet godt tips til 17. mai-lunsjen er aspargespai og tomatsalat. Dette kan du også lage på forhånd.

Hjemmelaget fryst smoooth-is og deilige friske smoothies i høye glass er alltid populært.

Norske asparges

Den norske aspargesen kommer som bestilt til 17. mai. Denne delikatessen hører med til den store dagen. Asparges er enkel å håndte og krever ikke så mye forberedelser. Rist den raskt i pannen og server med nøtter og parmesan.

Pimp opp pølsa

Toppingen på pølsene kan være så mye mer enn ketsjup og sennep, spesielt på 17. mai.

Topp med mangosalsa, salatblader, coleslaw, guacamole, tomatsalsa, hakket løk og vårløk eller rødkål og hakkede valnøtter.

Pavlova

Server en 17. mai-versjon av Eton Mess. Den består alltid av bær, knust marengs og krem, altså ingrediensene til Pavlova. Ryktene sier at navnet ble til da kokken på Eton (en britisk fornem internatskole) snublet med et fat med pavlova slik at den gikk i tusen knas.

Smoothie

En deilig frisk og god smoothie blir aldri feil. Stas å servere i høye glass på 17. mai.

Hjemmelaget is

Det er alltid stas å servere hjemmelaget is. Prøv deg f.eks. på en hjemmelaget lollipop. De er enkle å lage, og barna vil elske dem.

 

 

Relaterte artikler