Oslo: Innfører krav om smitteregistrering

Oslo Kommune innførte mandag kveld krav om gjesteliste på Oslos serveringssteder. Tiltakene presentert på pressekonferansen var langt mildere enn antatt, men alle serveringssteder må fremover registrere sine gjester for å kunne spore og varsle ved smittetilfeller.

Publisert

– Våre kontroller forrige uke viser at rundt 70 prosent at de kontrollerte serveringsstedene har fått på plass et slikt system. Nå innfører vi et påbud om at alle serveringssteder skal ha det, sier Byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Fra manuell til digital registrering

Mange av byens restauranter har tungvinte løsninger for registrering, hvor man ofte bruker penn og papir for å registrere gjester. Det setter krav for håndtering og lagring i henhold til personvern og GDPR.

Loyall leverer teknologi for innsamling, bearbeiding og bruk av big data, til restauranter, hoteller, kjøpesenter og retail i Norden. Selskapet tilbyr nå en løsning for digital gjesteregistrering, som en gratis tjeneste, både til sine eksisterende kunder og andre som har et behov for å registrere besøkende.

Et gratis tilbud

Martin Kongsvik fra Loyall.
Martin Kongsvik fra Loyall.

– Restauranter og hoteller har hatt en tøff periode de siste måneder, og har en utfordrende tid i møte. Vi synes dem fortjener en enkel og effektiv metode for å imøtekomme smittevernskrav, og vi tilbyr dette gratis som et av våre små bidrag til felles corona dugnad, forteller Martin Kongsvik fra Loyall.

Bekymret for nye smitteutbrudd

I Oslo beskrives nå smittesituasjonen for "kritisk", og helsemyndighetene har vurdert tiltakene i hovedstaden som for milde, og har bedt byrådet om å stramme opp.

Det oppleves at serveringsstedene i ulik grad håndhever smitteverns anbefalinger og krav. I løpet av september har seks serveringssteder blitt stengt som følge av brudd. For en uke siden fremmet byrådet en anbefaling om å registrere alle gjester, denne anbefalingen har nå gått over til krav.

Personvern i fokus

Datatilsynet informerer om at man skal tydelig informere om formålet med datainnsamling, kun registrere nødvendige opplysninger og ikke benytte persondata til andre formål uten gyldig behandlingsgrunnlag.

– Siden vi allerede behandler store mengder data på vegne av kunder, har personvernskravene vært ganske enkel for oss å tilfredsstille, avslutter Martin Kongsvik .