Nyheter

Friele lanserer Instant Gull

Det norske markedet for pulverkaffe utgjør hele 13 prosent i verdi, og domineres av én aktør. Nå lanserer Friele sin egen instant-variant.

Publisert Sist oppdatert

Nå vil vi konkurrere om kundene, til glede for alle som elsker å starte dagen med en god og rask kopp kaffe fra Friele, sier Brand Manager Nina Henschien hos Jacobs Douwe Egberts Norge (JDE).

Norge på verdenstoppen

Nordmenn drikker 10 millioner kopper kaffe daglig. Rundt 13 prosent består av den raske varianten, nemlig pulverkaffe, også kalt frysetørret eller instant kaffe. Nescafè sin variant har lenge regjert i kaffehyllene, men nå tar Norges største kaffemerke opp kampen.

-Vi er stolte av vår nye Friele Instant Gull! Vi utvider utvalget slik at norske kaffedrikkere kan få Friele-kaffe også i hurtigvariant, fortsetter Henschien.

Enkel tilberedning; god holdbarhet

Pulverkaffe egner seg godt når man ønsker en god og rask kopp kaffe uten tilberedningsutstyr. Mange sverger til denne hurtigvarianten i hverdagen, på hytten, i båten eller på tur. Merkevaresjefen forsikrer at den nye kaffen holder den kjente Friele-kvaliteten.

- Frysetørret kaffe blir produsert ved at ferdigbrygget kaffe krystalliseres gjennom en nedfrysningsprosess, der vannet fjernes slik at man sitter igjen med et kaffekonsentrat. Slik oppnås lang holdbarhetstid, og fullverdig kaffe tilberedes enkelt ved kun å tilsette kokt vann, forklarer Henschien.

Det nye sortimentet består av Friele Instant Gull 200 g glass og 100 g refill.

- Produktene lanseres 2. mai og selges til å begynne med i Coop og Rema sine butikker, avslutter Nina Henschien hos JDE.

Fakta:

  • 69 prosent av den norske befolkningen, eller 2,8 millioner, drikker kaffe hver dag.
  • Blant kaffedrikkerne drikkes det daglig i gjennomsnitt 3,7 kopper kaffe. Dette tilsvarer vel 10 millioner kopper kaffe hver dag.
  • Tre av fire drikker kaffen svart. Dette henger sammen med at kaffe i Norge er lysbrent og av høy kvalitet.
  • Svært mange nordmenn nyter den første kaffekoppen ved frokost eller om morgenen, og dette ansees også av mange som den kaffekoppen de er mest avhengige av.
  • 46 prosent av konsumet drikkes hjemme, mens 31 prosent nytes på jobb.
  • Kaffe er verdens mest omsatte handelsvare etter olje.(Kilde: JDE og Ipsos MMI)
Powered by Labrador CMS