Fjøsnissen tar over julekartongene

Fjøsnissen vant både Gullfisken for årets TV-reklame og fikk over 6000 følgere på Instagram. Denne julen er han tilbake for fullt på både melkekartonger, i sosiale medier og på TV.

Publisert

Vi så at det norske folk ble veldig glad i den noe bestemte fyren som ble introdusert i fjor. Fjøsnissen er en snodig kar med glimt i øyet, og vi tror mange trakk på smilebåndet av hans standhaftige forkjærlighet for skikkelig risengrynsgrøt med meierismør, som han bare får en gang i året, sier direktør for kommunikasjon og bærekraft i TINE, Lars Galtung.

Den tradisjonelle fjøsnissen får hovedrollen 

Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014.

I fjor fornyet TINE det tradisjonsrike juledesignet som har vært på melkekartongene siden 90-tallet, og i år går Fjøsnissen inn i hovedrollen, også på kartongen. 

 Juledesignet er en del av en større julekampanje fra TINE hvor Fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne trykket Fjøsnissen til sitt bryst i fjor og i år kommer han til å fortelle om sine store og små utfordringer i julestria, sier Galtung

Hver kartong har sin egen historie 

På årets kartonger kan man hjelpe Fjøsnissen med å finne igjen redskaper han har rotet bort i juleforberedelsene. Han er en matglad type som gjerne hjelper til med forberedelsene, men han har også 10 tommeltotter. Han roter og glemmer hvor han har lagt fra seg tingene.

 Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Vi håper både store og små vil engasjere seg i å hjelpe Fjøsnissen, sier Galtung.

Stor opmerksomhet rundt kartongene i fjor 

I fjor fikk designet på julekartongene stor oppmerksomhet på grunn av rovdyr, deriblant ulv, avbildet på kartongen. 

- Vi kan ikke svare på om det er Fjøsnissen selv som har fjernet ulven, men vi forstår at det var delte meninger om designet vi hadde i fjor. Det ble imidlertid slik at det kun var Fjøsnissen som møtte opp på casting og merkelig nok ingen konkurrenter, verken dyr eller folk. Det blir bare en sjef på julekartongene i år og det er Fjøsnissen, avslutter Galtung.

TINE har prøvd flere ganger forsøkt å komme i kontakt med Fjøsnissen, men han har ikke besvart henvendelsene.

(Pressemelding)