Fiskekonsumet fra minus til pluss

For første gang på tre år øker fiskesalget i NorgesGruppens butikker.

Volumutviklingen på fisk er opp 2,6 prosent, viser ferske tall fra NorgesGruppen sin halvårsrapportering på sunnhet og folkehelse. Det er ikke langt unna målsettingen som NorgesGruppen har satt årlig for salg av fisk. I 2018 var utviklingen på minus 1,1 prosent, og i 2017 pekte pilene ned hele 2,9 prosent.

– Fisk har i flere år blitt oppfattet som dyrt, og vedvarende høye laksepriser er en del av forklaringen på den tilbakegangen vi har sett over lengre tid, sier fagsjef for ernæring Aina Marie Lien.

Samtidig viser tallene at det er vanskelig å rekruttere nye forbrukere til å spise fisk.
– De som allerede spiser fisk spiser mer, men vi har fortsatt en vei å gå med å nå en større del av befolkningen, sier Lien, og legger til at hun tror at smak og enkelhet er barrierer som må jobbes mer med.

Veksten i 2019 er drevet av fiskekampanjen «Fiskelykke» hos KIWI, med priskutt tilsvarende momsen, og videre satsning på ferskpakket fisk med 15 prosent i KIWI PLUSS.

Flere områder i riktig retning
Halvårsresultatene innenfor sunnhet og folkehelse viser at flere piler peker riktig vei. I 2018 så vi for første gang en nedgang i salget av mettet fett, en utvikling som har fortsatt i 2019. Halvårstallene viser en nedgang på 0,8 prosent, omtrent på målsettingen for året som helhet.

– Våre samarbeidspartnere har redusert fettinnholdet noe i melk. Det bidrar positivt. Tallene viser videre en positiv utvikling innen spisefett hvor særlig enkelte produktendringer innenfor smør har bidratt godt, sier Lien.

Kundene i NorgesGruppens butikker velger også stadig mer sukkerfri drikke fremfor brus. Lien forteller at leverandører har jobbet godt med sukkerreduksjon i lang tid i mange kategorier.
– Det er gledelig å se utvikling til mindre sukker i hverdagsprodukter som pålegg og frokostblandinger, sier hun.

Varmerekorder og langvarig tørke i første del av 2018, har påvirket resultatene for første halvår 2019. Innenfor frukt og grønt har det eksempelvis vært begrenset med norske lagringsgrønnsaker som gulrot, løk, kål og kålrot. NorgesGruppen ser nå imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år.

Målsettinger for 2020 innen rekkevidde
NorgesGruppen ser at det skal være mulig å nå flere av målene som er satt innen 2020.
– Vi har satt oss svært ambisiøse mål, i tråd med kostrådene. Derfor er det gledelig å se at vi ligger så godt an på fire av våre sju mål, sier Lien.

Områdene der NorgesGruppen ser ut til å kunne prestere bedre enn målsettingen er innenfor grove brød, omsetning med Nøkkelhull og for sukkerreduksjon. Innenfor frukt og grønt ligger vi an til å kunne levere et sterkt resultat, og pilene peker riktig vei for fisk, salt- og mettetfettreduksjon.

Sunnere handlekurver i hele landet
Samfunnsgevinstene av at befolkningen følger myndighetenes kostholdsråd er på ca. 154 mrd. kroner hvert år ifølge Helsedirektoratet. Mange liv går tapt hvert år som følge av dårlig kosthold. 6 av 10 nordmenn ønsker hjelp til å spise sunnere, og det er en stor andel i befolkningen som ikke følger kostholdsrådene.

NorgesGruppen har 1,2 mill. forbrukere innom butikkene daglig, og ønsker å legge til rette for at disse kan ta grønne og sunnere valg – og dermed bidra til at flere følger myndighetenes kostholdsråd.

Sammenlignbar volumutvikling 1. halvår 2019

Fisk og sjømat
Målsetting 2020: + 16 % (3 % vekst per år)
Status 1. halvår 2019: +2,6 %
Kommentar: Endelig øker fiskekonsumet i volum etter flere år med tilbakegang. Kampanjer har bidratt positivt, og arbeidet med enkelhet og smak fortsetter for å klare og rekruttere flere forbrukere til å spise fisk.

Frukt og grønt
Målsetting 2020: + 22 % (4 % vekst per år)
Status 1. halvår 2019: – 0,6 %
Kommentar: Den varme og tørre sommeren i fjor gir utslag på resultatene, også i år med mangel på varer, deriblant norske lagringsgrønnsaker. NorgesGruppen har imidlertid en sterk vekst etter juni måned i år, og har tro på at de kommer til å levere en positiv utvikling fremover.

 

 

Relaterte artikler