Feil valg av hurtiglader kan bli dyrt

Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at kundenes bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt man kan lade med. (Foto: NAF)

Nå kan kundene lade elbilen enda raskere på hurtigladere. Men lader de på feil lader, kan det bli en dyr affære for dem.

Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene hurtigladerne sine med effekt opp mot 350 kW.

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

Bilen bestemmer

– Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.

Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, mens den nye kan lade med 100 kW. Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW, og Tesla som nylig oppgarderte sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

– Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris, kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, sier Sødal.
– Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt bilen kan lade med. Det er ikke vits i å betale mer for noe man uansett ikke får.

Effekt på noen populære elbiler:

Modell Effekt
Audi e-tron 150 kW
BMW i3 (120 Ah) 50 kW
Citroën C Zero 45 kW
Hyundai Ioniq 70 kW
Hyundai Kona 100 kW
Jaguar i-Pace 100 kW
Mercedes EQC 110 kW
Nissan Leaf 24 kW 50 kW
Nissan Leaf 62 kW 100 kW
Opel Ampera-e 50 kW
Tesla Model S, X og 3 Inntil 250 kW
Volkswagen e-Golf 40 kW
Volkswagen e-UP 40 kW
*Tall innhentet fra forhandlernes nettsider

Relaterte artikler