(Foto: Morten Holt/Horeca)
(Foto: Morten Holt/Horeca)

Pink Fish sliter i Norge

Høsten 2017 åpnet Pink Fish med sitt ferske laksekonsept sine dører til den første fast casual-restauranten i mathallen i Steen & Strøm Department Store, Oslo. Siden da har kjeden utvidet med flere nye restauranter i Norge. Nå er to av selskapets åtte avdelinger lagt ned.   

Publisert
Pink Fish sin avdeling i Oslo City er nå lagt ned. Nå er konseptet Fly Chicken etablert i de samme lokalene. (Arkivfoto: Karine H. Henriksen)
Pink Fish sin avdeling i Oslo City er nå lagt ned. Nå er konseptet Fly Chicken etablert i de samme lokalene. (Arkivfoto: Karine H. Henriksen)

Pink Fish-sjef Ronny Gjøse, her under prisutdelingen av NM i Sunn Fastfood høsten 2019. (Foto: Karine H. Henriksen)
Pink Fish-sjef Ronny Gjøse, her under prisutdelingen av NM i Sunn Fastfood høsten 2019. (Foto: Karine H. Henriksen)

Det melder intrafish.no og budstikka.no.

Til tross for at fast casual konseptet har fått høythengende priser både i NM i sunn fastfood, og The Global Retail and Leisure Awards 2019 i Los Angeles, sliter kjeden litt i Norge.

Fem avdelinger i Norge og en i Singapore

Nå er både den første restauranten de åpnet i kjøpesenteret Steen & Strøm i Oslo sentrum, og avdelingen i Oslo City lagt ned.

Per i dag har kjeden en avdeling i Changi i Singapore, og fem avdelinger i Norge. Disse har beliggenheter ved Stavanger Lufthavn, Galleriet i Bergen, Munch Brygge, Storo og Grensen, som alle tre ligger i Oslo.

Sier en ting, gjør noe annet

Nå har kjeden skrinlagt videre planer om nye avdelinger i Norge, blant annet på grunn av at nordmenn sier de vil spise mer fisk, men når de er sulten går de til etablerte aktører og kjøper mat som kanskje er en slags guilty pleasure.

Folk i Norge sier én ting og gjør noe annet, konstaterer Pink Fish-sjef Ronny Gjøse overfor IntraFish.

Selv om vi leverer på alle de viktige driverne som bærekraft, sunnhet, convenience, gjøre fisk enklere tilgjengelig og så videre, ser vi at det spises pizza, pasta og burgere som aldri før, sier han.

Utvider i Asia

Ronny Gjøse har likevel tro på Pink Fish konseptet.

I Asia og i den store verden har de en annen matkultur enn her, sier Gjøse, som opplyser at de starter sin andre restaurant i Singapore i juli.

Omsetningen i 2018 endte på åtte millioner kroner. Resultatet før skatt var på nesten minus 7 millioner kroner.

Les også: Pink Fish - Ny fast casual-kjede med norsk sjømat.

Les også: Satser stort på kylling-restauranter

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!

Del dette: