Illustrasjonsfoto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com

LEDER: Det grønne skiftet

I disse dager står miljø og jordklodens fremtid øverst på manges agenda. Noen snakker med store ord, andre streiker, men det finnes også de som handler i praksis. 

Publisert

Og handling taler som regel bedre enn ord. Heldigvis tar en del bransjeaktører et solid ansvar og viser vei. Tema for denne utgaven er emballasje, miljø og plast. I tillegg til fast casual og take away.

Sabrura er en fast casual-kjede som har vokst på nordmenns ønske om velsmakende og kjapp sushi. Kanskje nettopp fordi de satser på en buffetløsning der kunden kan «grabbe» med seg noe på farten, dersom de ikke har tid å sette seg ned til lunsj.

På emballasjefronten har vi snakket både med McDonald’s og kafekjeden LETT, som begge på sin måte jobber for et bedre klima. Burgerkjeden McDonald’s har spart miljøet for hele 30 tonn plast, bare ved å bytte ut plastlokk og plastsugerør det siste året. Kafekjeden LETT ønsker å ligge i front, både med tanke på en bærekraftig produksjon av mat, men de er også opptatt av at vi resirkulerer alt avfall som blir igjen etter et godt måltid. Nå innfører de nedbrytbar emballasje for å bidra ytterligere i kampen om et bedre miljø.

God bilpleie kan forlenge bilens levetid, og vi har derfor tatt turen innom «bilvaskekongen» i Stjørdal. Med nye teknologiske løsninger og ulike sensorer på bilene, betyr det at både kunder og personalet må oppdateres for at bilvasken skal gå smertefritt.

KBS og conveniencebransjen står overfor store utfordringer, og de raske restaurantkjedene ser ut til å vinne kampen om kundene. Det viser ferske tall fra KBS-Rapporten 2019.

Vi har derfor tatt en prat med markedssjefen for storhusholdning i Haugen-Gruppen, som nettopp har spesialisert seg på gode, eksotiske og sterke smaker.

Uavhengig om du går for vegetar, vegan eller det tradisjonelle, er det den gode smaken som til syvende og sist avgjør om kundene stopper for å spise, sier han. Les hele intervjuet på side 30.

Les mer om Convenience nr 5/2019 her

 

Karine Hildonen Henriksen

Redaktør

 

 

 

 

 

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!