Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med. (Foto: NAF)

Feil valg av hurtiglader kan bli dyrt

Publisert: 25. juni 2019 kl 16.37
Oppdatert: 10. november 2021 kl 18.55

Inntil nylig kunne elbilister hovedsakelig lade med 50 kW på hurtigladestasjoner, men nå oppgraderer flere av laderoperatørene hurtigladerne sine med effekt opp mot 350 kW.

Men selv om ladestasjonen gir høyere effekt, betyr det ikke nødvendigvis at alle biler lader raskere.

Bilen bestemmer

- Selv om laderen gir 150 kW, betyr det ikke at din bil kan utnytte den effekten. Det er bilen som bestemmer hvilken effekt du kan lade med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De aller fleste av elbilene på det norske markedet kan kun lade med 50 kW. Tommelfinger-regelen er at det er de nyere modellene som kan lade med høyere effekt.

Saken fortsetter under annonsen

Eksempelvis kan de eldre modellene av populære Nissan Leaf lade på 50 kW, mens den nye kan lade med 100 kW. Blant de raskeste i klassen er Audi e-tron Quattro 55 som kan lade med 150 kW, og Tesla som nylig oppgarderte sine modeller til å kunne lade med opp mot 250 kW.

- Siden lynladerne ofte har en dyrere minuttpris, kan mange brukere ende opp med å betale for et produkt de ikke får, sier Sødal.

- Vårt råd er at elbilisten gjør seg kjent med hvor høy effekt bilen kan lade med. Det er ikke vits i å betale mer for noe man uansett ikke får.

Effekt på noen populære elbiler:

Ledige stillinger – Conveniencejobb