Arkivfoto: Karine H. Henriksen
Arkivfoto: Karine H. Henriksen

Cafékjede utfaser omdiskutert turbokylling

JOE & THE JUICE med 25 caféer i Norge og over 300 i verden utfaser nå den hurtigvoksende kyllingen. Dyrevernorganisasjonen roser kjeden som er den første cafékjeden som forplikter seg til det nye minimumsnivå for kyllingvelferd i Norge.

Publisert

Den danske cafékjeden JOE & THE JUICE med sine 312 cafèer verden over, har nå besluttet å utfase den omdiskuterte turbokyllingen som vokser fra 50g til over 2 kg på 5 uker. Kjeden har dessuten besluttet å innføre den anerkjente European Chicken Commitment (ECC), som sikrer dyrene mer plass og naturlig lys.

Satser på kvalitet og gode råvarer

Skiftet kommer til å forbedre livet til over 150 000 kyllinger i året, og JOE & THE JUICE feirer det nye minimumsnivået for dyrevelferd.

- Kvalitet og gode råvarer er en del av vårt DNA i JOE & THE JUICE, og dette betyr blant annet bedre dyrevelferd. Det er derfor naturlig for oss som en ansvarlig bedrift å fase ut den hurtigvoksende kyllingen fra vårt sortiment, sier Thomas Noroxe, Chief of Staff i JOE & THE JUICE og fortsetter:

- Vi har også tenkt å starte implementeringen i samarbeid med vår leverandør allerede i 2021, hvis alle forhold tillater det.

Dyrevelferdstandarden stormer frem i Europa

Dyrevernorganisasjoner i Europa har i årevis kritisert bruken av den såkalte turbokyllingen. På grunn av dens raske vekst lever kyllingene i økt risiko for gangproblemer, sykdom og organfeil.

En utfasing av turbokyllingen er hovedkriteriet i den internasjonale dyrevelferdstandarden ECC, som de seneste årene har stormet frem i Europa med en lang rekke internasjonale bedrifter.

I Skandinavia så vi først utviklingen spre seg i Danmark med kjeder som 7-eleven, Espresso House og Scandic Hotels. Nå er den Europeiske standarden også kommet til Norge med JOE & THE JUICE og tidligere i år med REMA 1000.

- Utfasingen av turbokyllingen er et historisk steg for kyllingvelferd, og det er JOE & THE JUICE som tar det første steget av cafékjeder i Norge. Det kommer en kyllingrevolusjon, og det ser kjeden. Resten av bransjen bør følge nøye med, og få med seg de klare signalene, sier Niklas Fjeldberg, Kampanjeleder i Anima.

Utover Skandinavia har JOE & THE JUICE cafèer i blant annet Storbritannia, USA, Singapore og Sør-Korea. Kjeden blir den første med avdelinger i Øst Asia som implementerer ECC-standarden.