Eirik Bergh (Foto: Domino's)
Eirik Bergh (Foto: Domino's)

Gründere kjøper opp Domino’s Pizza

Gründerne som opprinnelig tok Domino’s Pizza til Norge har i dag inngått avtale om å kjøpe aksjemajoriteten fra den britiske hovedaksjonæren, børsnoterte Domino’s Pizza Group plc (DPG).

Publisert

De nye eierne, representert ved Eirik Bergh og Birgir Bieltvedt, kjøper aksjene fra DPG. Med det ferske oppkjøpet fortsetter Domino’s Pizza Norge sin målbevisste vekststrategi i markedet.

En gjeldfri virksomhet

Vi er veldig fornøyde med å få muligheten til å fullføre det vi startet. Oppkjøpet sikrer en gjeldfri virksomhet, med stabil økonomi. Ambisjonen vår er fortsatt å bli nummer én i pizzamarkedet her hjemme og vi mener forutsetningene for suksess absolutt er tilstede, sier Eirik Bergh, deleier Domino’s Pizza Norge.

De britiske hovedaksjonærene har vært viktige i prosessen med å sikre Domino’s Norge den posisjonen vi har i dag. Samtidig tror vi en endring med lokale eiere som forstår det norske markedet og den norske kulturen, er bedre rustet for å drive selskapet og merkevaren videre, sier Bergh.

Ser lyst på fremtiden

Domino’s Pizza Norge har vært i drift i litt over fem år og de norske entreprenørene ser lyst på fremtiden for den amerikanske pizzakjeden. Domino’s er verdens største pizzakjede med suksess i 92 land og over 16 500 Domino’s pizzabakerier. Domino’s Norge teller i dag 47 pizzabakerier og sysselsetter 1 000 ansatte, med over 30 ulike nasjonaliteter, hvor alle jobber med å levere høykvalitetspizzaer.

Vi mener oppskriften til suksess ligger i Domino’s sine smakfulle pizzaer, laget på fersk bunn og med råvarer av høy kvalitet. I tillegg setter kundene pris på vår raske levering. I 2019 leverte vi pizza på dør i snitt på 24 minutter. Det norske folk er opptatt av «value for money»,  og vår oppgave er å overbevise kundene til å bestille en rykende varm pizza levert på døren fremfor nok en frossenpizza, sier Bergh.

Landets tredje største på pizza

Pizzakjeden har oppnådd en sterk posisjon innen kort tid og har vunnet en rekke pizzatester i løpet av de siste årene. I Norge er det investert over NOK 400 millioner og selskapet er per i dag landets tredje største pizzaaktør. I 2019 omsatte de for NOK 366 millioner og leverte bortimot 2,5 millioner pizzaer.

Bergh forklarer at selskapet har vært igjennomen aggressiv, men krevende vekstfase. Fremover vil de fokusere på økt lønnsomhet, kombinert med ytterligere vekst. De ser et potensiale for å åpne ytterligere utsalgssteder i Norge, men innser at det må tas noen strategiske grep for å sikre videre ekspansjon.

Vi er ydmyke og vet vi har en stor oppgave foran oss. Vi har åpnet 47 utsalgssteder på rekordtid og det har kostet, både i form av kapital og resurser. Samtidig har vi fått solid erfaring og er fast bestemt på at vi har det som kreves for å sikre videre vekst, sier Bergh.

Økt satsning på franchise

En avgjørende del av den nye strategien er økt satsning på franchise. Globalt er over 85 prosent av virksomheten franchisebasert.

  Vi ønsker å vokse sammen med hardtarbeidende lokale gründere som vil løfte Domino’s til nye høyder, og samtidig tjene gode penger selv. Vi mener nøkkelen for videre vekst ligger i et attraktivt franchisekonsept. Våre utsalgsteder har høy enhetsomsetning og det gir et godt grunnlag for god lønnsomhet for våre franchisetakere, sier Birgir Bieltvedt, deleier i Domino’s Pizza Norge.

Utvider sortimentet for pizzaer og sideretter

Videre skal selskapet satse på nye produkter og gode tilbud til en bred målgruppe.

Gjennom året vil vi lansere nye pizzaer og sideretter tilpasset lokale preferanser og mattrender, sier Bieltvedt.

Han understreker at Domino’s Pizza Norge har truffet veldig bra blant unge mennesker, og ser et betydelig potensial i øvrige målgrupper som barnefamilier, lag, foreninger og bedrifter.

Nye digitale løsninger

Bieltvedt løfter frem at selskapet vil fortsette også å investere i digitale plattformer. Ny nettside og oppdatert bestillingsapp lanseres i løpet av året. Målet er å tilby overlegne digitale løsninger for å sikre at deres kunder får den ypperste servicen. Pizzaglade nordmenn har mye spennende i vente.

Transaksjonen har enstemmig støtte fra styret i DPG og er underlagt godkjenning av DPGs aksjonærer.

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk

Følg oss på Facebook

Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev

PRØVELES EN UTGAVE GRATIS!