Deli de Luca er årets franchisekjede

Under Franchisekonferansen 2020 ble Deli de Luca kåret til årets franchisekjede, mens franchisetaker Arnt Thomassen i Specsavers Lillehammer ble kåret til årets franchisetaker.

Publisert Sist oppdatert

Deli de Luca vant prisen for årets franchisekjede. De har utmerket seg gjennom å ha sterk suksess, rask ekspansjon, og at kjeden satser på franchise som modell for sin fremtidige vekst.

− Deli de Luca har funnet sin suksessformel på markedet og tok en sterk posisjon da de i 2015 overtok driftsansvaret for Esso-stasjonene, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke handel.

Kjedeleder Tormod Lier, forretningsutvikler Michelle Dante og driftsdirektør Marius Kristiansen i Deli de Luca er fornøyd med å ha blitt kåret til Årets franchisekjede. Virke
Kjedeleder Tormod Lier, forretningsutvikler Michelle Dante og driftsdirektør Marius Kristiansen i Deli de Luca er fornøyd med å ha blitt kåret til Årets franchisekjede. Virke

− Franchisetakerne juryen har snakket med er gjennomgående svært fornøyde med rammebetingelsene og oppfølgingen fra kjedekontoret. De gjør det også godt økonomisk i et knalltøft marked, sier juryleder for årets franchisekjede, Frode Finsrud.

Hedrer kjøpmennene

– En hyggelig anerkjennelse til serviceteamet. Det er hyggelig på at vi får respekt som kjede. Men mest av æren skal kjøpmennene ha som har levert resultater, sa kjedeleder Tormod Lier.

Deli de Lucas raske overgang til franchisemodellen er uten sidestykke i Norge. Aldri før er så mange enheter blitt konvertert fra egeneid til franchise på så kort tid.

Michelle Dante med noe av kjedens brede vareutvalg.
Michelle Dante med noe av kjedens brede vareutvalg.

I tillegg til Deli de Luca var også Peppes Pizza og Specsavers nominert.

Juryens begrunnelse

Juryen begrunner sitt valg av vinner slik:

"Deli de Luca har funnet sin suksessformel på markedet og tok en sterk posisjon da de i 2015 overtok driftsansvaret for Esso-stasjonene. På kort tid har de gått fra drøye 30 til over 150 butikker, hvorav over 100 av dem profileres som Deli de Luca. Juryen har intervjuet tilfeldig utvalgte franchisetakere i kjeden. De vi har snakket med er gjennomgående svært fornøyde både med rammebetingelser og oppfølging fra kjedekontoret. Franchisetakerne gjør det også godt økonomisk i et knalltøft marked. Kjeden satser på franchise som modell for sin fremtidige vekst.

Deli de Luca har vunnet anerkjennelse internasjonalt og har flere ganger blitt kåret til «one to watch» av bl.a. IGD som er et anerkjent analyseselskap innen convenience og servicehandel. Videre innehar Deli de Luca igjen nr. 1-posisjon på AC Nielsen sin servicehandelsundersøkelse i 2019 på alle de fem viktigste attributtene for forbruker innen kiosk."

Arnt Thomassen kåret til Årets Franchisetaker

Arnt Thomassen, eier av Specsavers Lillehammer, vant prisen for årets franchisetaker. Prisen gis til franchisetakere som både har oppnådd gode resultater, og som fremstår som et forbilde for andre franchisetakere i kjeden. Vinneren har utmerket seg gjennom klokt lederskap og strategisk fokus.

Arnt Thomassen, eier av Specsavers Lillehammer, vant prisen for årets franchisetaker.
Arnt Thomassen, eier av Specsavers Lillehammer, vant prisen for årets franchisetaker.

− I en krevende bransje, med mange aggressive konkurrenter, og i et lokale og en by hvor det er begrensninger i hvor mye man kan vokse har kandidaten fremhevet seg gjennom å investere i et solid konsept og bygget partnerskap, sier Andersen.

− Arnt Thomassen er en franchisetaker som tenker utenfor sine fire vegger. Han går frem med et godt eksempel overfor sine medarbeidere, har drevet lønnsomt over mange år og er konsepttro innenfor de rammene som tilbys, fortsetter Finsrud.

Om Franchisekonferansen og prisene

Virke og Franchisearkitekt arrangerer årlig Franchisekonferansen med formålet å fremme franchising som driftsform, med hovedvekt på betydningen av å bygge opp solide, seriøse og gjensidig lønnsomme forretningskonsept. Som del av konferansen deles det ut en årlig pris for årets franchisekjede og årets franchisetaker. Juryen har blant annet vurdert økonomisk utvikling, bedriftskultur, evne til tilpasning og fornyelse, og hvorvidt franchisekjeden eller franchisetakeren fremstår som et forbilde i sine respektive bransjer.

Juryen for årets franchisekjede 2020 har bestått av:

  • Frode Finsrud (juryleder), managing partner, rekrutteringsselskapet Cappa
  • Sven Hars, franchisekonsulent, FranchiseArkitekt
  • Endre Storløkken, Advokatfirmaet SGB Storløkken
  • Nils Vanebo, redaktør, Retailmagasinet
  • Erik Fagerlid, konsulent
  • Bror Stende, direktør faghandel, mote og fritid, Virke

Juryen for årets franchisetaker 2020 har bestått av:

  • Sven Hars (juryleder), franchisekonsulent, FranchiseArkitekt
  • Heidi M. Scheie, administered direktør, Thingfarm AS
  • Fredrik M. Vegsgaard, seniorrådgiver/partner, rekrutteringsselskapet Cappa
  • Henrik Renner Fredriksen, advokatpartner, Advokatfirmaet SGB Storløkken
  • Iman Winkelman, leder servicehandel, Virke
  • Espen Vestli, direktør forretningsområde storkunder, Azets Insight