LEDER: Med teknologien på lag!

Denne sommeren skriver seg inn i historien som en av de varmeste på lang, lang tid. Det har vært en prøvelse og utfordring, ikke minst for våre bønder som sørger for maten på våre bord. Men for bransjeaktørene i convenience, har det derimot vært en strålende sommer, bokstavelig talt.

Publisert

I høstens første utgave har vi satt søkelys på innredning, kassesystemer og hva ny teknologi kan gjøre for å øke fortjenesten.

Vi har tatt en interessant prat med sjefen på Lekter’n ved Aker Brygge i Oslo. Ved å innføre betalingsløsning med VippsGo, kan de besøkende i ro og fred - bestille og betale i samme moment. Mat og drikke blir servert, og gjesten kan gå når de selv ønsker det uten å vente på å få betale. Det har gitt besparelser i millionklassen, ifølge administrerende direktør i Mat & Drikkegruppen, Tone Langbach.

Nye regler for kassesystemer er et tema som opptar mange i disse dager.

Fra nyttår må samtlige aktører ha et godkjent kassesystem på plass. Ifølge Thomas Hassel i Kasse og Butikkdata, begynner det å haste for de som ikke har startet prosessen.

7-Eleven er på hugget, og nylig åpnet en helt ny avdeling ved Grensen i Oslo.

Kjøpmann Abbas Esrafilzadeh avslører hva som skal til for å lykkes i kampen om å nå dagens kunder. Valg av riktig utstyr er et viktig poeng.

TABASCO er for de fleste kjent som den «hotte» peppersausen du kan bruke på smakløs mat.

Vi har tatt en prat med en av toppsjefene i selskapet. Han forteller en spennende historie om hvordan peppersausen har spredd seg rundt i verden, og ikke minst, hvordan den kan brukes til å åpne smaksløkene og fremheve den gode smaken i maten.

Fra 3. september overtok Kenneth C. Olsen sjefsstolen i Reitan Convenience i Norge.

Den erfarne bransjemannen sier at satsningen på mat og drikke er større enn noen gang. For at selskapet skal fortsette sin vekst, må de legge til rette for at kundene kan spise stadig oftere, uten at de får dårlig samvittighet. Kundene ønsker seg noe mer enn bare pølser og boller, sier han på side 30.

Karine Hildonen Henriksen

Redaktør

 

Convenience kommer ut seks ganger årlig og setter søkelys på dagens og morgendagens serveringssteder for travle mennesker.

Les mer om bladet

Bestill abonnemnent

Last ned bladet elektronisk