F.v. Trond Bentestuen, Pia Mellbye og Line Aarnes, som for tiden jobber i USA og ikke kunne delta på fellesbilde.

REMA 1000 henter ledere fra McDonald's og Circle K

Publisert: 15. oktober 2019 kl 16.16
Oppdatert: 10. november 2021 kl 18.57

Bentestuen videreutvikler REMA 1000 for å styrke dagligvarekjedens kraft innen salg, marked, kategoriutvikling og innkjøp. Ansettelsene kommer blant annet som følge av at avdelingene for salg, marked og kommunikasjon nylig ble slått sammen.

Det er to sentrale roller i REMA 1000 som begge skal bidra til å skape gode kundeopplevelser og lave priser også i årene som kommer.

- Vi skulle ganske enkelt ha de to beste til å lede disse krevende og spennende resultatområdene, og det har vi lykkes med. Pia og Line får begge omfattende ansvar for å videreutvikle REMA 1000 som merkevare og støtte de dyktige kjøpmennene våre gjennom offensive markeds- og salgstiltak, bra varesortiment og gode innkjøpsavtaler som kommer kundene til gode, sier Bentestuen.

Fra McDonald's

Både Mellbye og Aarnes har omfattende erfaring fra merkevarebygging og franchisedrift.

Saken fortsetter under annonsen
(Foto: Karine H. Henriksen)

Mellbye har ledet arbeidet med kommersialisering, markedsføring og kommunikasjon i McDonald's Norge, hvor hun har jobbet siden 2010. Hun har vært administrerende direktør i McDonald's siden 2017.

Hun har tidligere arbeidet som markedsdirektør i ICA Norge og som konsulent i reklamebyrå. Mellbye er utdannet sivilmarkedsfører fra Handelshøyskolen BI.

- Pia har unik kompetanse på merkevarebygging og franchisedrift og er en av Norges råeste markedsføringseksperter. McDonald's har hatt solid vekst under Pias ledelse. Hun har vist at hun er dyktig til å samarbeide med franchisetakere om salg og kundeopplevelser, og den erfaringen er gull verdt for REMA 1000, sier Bentestuen.

- Jeg ble trigget av muligheten til å videreutvikle en av Norges sterkeste og tydeligste merkevarer sammen med noen av landets stolteste kjøpmenn. Jeg ser et potensial for å gjøre merkevaren REMA 1000 enda mer relevant i folks hverdag. Det enkle er ofte det beste handler ikke bare om lave priser, men like gjerne om folks handlevaner, middagsønsker, hverdagssituasjoner, betalings- og leveringsløsninger og digitale tjenester, sier Mellbye.

Skal støtte kjøpmennene

Aarnes har siden 2018 bodd i USA med globalt ansvar for strategiske prosjekter innen leverandørutvikling og kundeinnsikt i Alimentation Couche-Tard, eierselskapet til bensinstasjonskjeden Circle K.

Saken fortsetter under annonsen

Fra 2013 til 2018 var hun en del av den europeiske toppledelsen i Circle K, hvor hun hadde ansvar for salg og markedsføring i Europa. Før det var hun kategoriansvarlig i Europa for Statoil Fuel & Retail. Aarnes har også erfaring fra Norgesgruppen, hvor hun jobbet både med kategori- og innovasjonsprosjekter. Hun er har en MBA fra Norges Handelshøyskole og University of St. Gallen i Sveits.

- Line får ansvar for å levere et godt valgt utvalg dagligvarer til bare lave priser i REMA 1000. Dette er en krevende og viktig stilling, og jeg er superfornøyd med at Line takket ja til å begynne hos oss, sier Bentestuen.

Aarnes flytter hjem til Norge fra Charlotte i North Carolina, USA, men tror ikke overgangen fra internasjonal stilling i Alimentation Couche-Tard til lederjobb i REMA 1000 blir så stor.

- Begge steder handler det om å støtte kjøpmannen med gode produkter og konsepter. Det er hun eller han som kjenner kundene best og som kjenner det mest på lommeboken om vi lykkes. REMA 1000 skal samtidig ha de laveste prisene, det gleder jeg meg til å jobbe for. Det finnes gode ideer hos hver eneste kjøpmann som andre franchisetakere kan ha nytte av. Dette utgjør et enormt potensial, sier hun.

Les vårt fyldige Lunsj-intervju med Pia M. Mellbye i utgave 6/2017 her.

Ledige stillinger – Conveniencejobb