VEDDEMÅL. Daglig leder Sebastian Helgerud ved Circle K Ørje går lenger enn de fleste for å drive inn penger til Rosa sløyfe. Foto: Circle K Ørje
VEDDEMÅL. Daglig leder Sebastian Helgerud ved Circle K Ørje går lenger enn de fleste for å drive inn penger til Rosa sløyfe. Foto: Circle K Ørje

Mer enn 33 millioner kroner til kreftsaken

De siste ni årene har kunder ved landets Circle K-stasjoner bidratt med mer enn 33 millioner kroner til Rosa sløyfe og brystkreftsaken. Årets aksjon endte på nærmere 2,8 millioner kroner.

Publisert
Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge.
Ann Helen Våge, kategori- og markedsdirektør i Circle K Norge.

– Til tross for en uvanlig og utfordrende oktober måned, har våre medarbeidere, forhandlere og kunder virkelig stått på for kreftsaken. Det er vi veldig stolte av, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

Til sammen 267 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør deltatt på årets Rosa sløyfe-aksjon. Totalt 2,75 millioner kroner ble samlet inn gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

Løp 24 timer i rosa strutteskjørt

Våge forteller at flere av stasjonene også i år har overgått seg selv for å få kundene i et gavmildt humør. Enkelte medarbeidere farget både skjegg og hår rosa, og det ble pyntet med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Flere stasjoner fant dessuten på egne innsamlingstiltak, som lotteri, auksjoner og oppsamling av pant.

Circle K Elverum ble igjen den stasjonen som samlet inn aller mest – mer enn 175 000 kroner. Stasjonen skapte stort engasjement i lokalområdet sitt, spesielt da en av de ansatte – Dennis Olsen – iførte seg rosa tights og strutteskjørt og løp 24 timer i strekk til inntekt for kreftsaken.

Takknemlig for engasjement og sprelske påfunn

Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er imponert over alle de morsomme og sprelske påfunnene rundt omkring på stasjonene.

– Vi er veldig takknemlig over det enorme engasjementet vi har sett hos Circle K Norges ansatte og kunder. Takket være deres støtte kan forskerne jakte videre på nye behandlingsformer som vil være mer skånsomme og treffsikre for framtidige brystkreftpasienter, sier Stenstadvold Ross.

Kampanjen til Circle K har også en annen og viktig verdi, mener styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er persontilpasset behandling. Om lag én av tre brystkreftpasienter får senskader som følge av behandlingen. Mange av disse tilfellene kunne vært unngått dersom behandlingen var mer persontilpasset, ifølge Kreftforeningen.

På innsamlingstoppen i 2020

1. Circle K Elverum: 175 466 kr

2. Circle K Vik: 57 961 kr

3. Circle K Lura: 48 805 kr

4. Circle K Forus: 43 230 kr

5. Circle K Breivika: 35 770

6. Circle K Strandtorget: 33 095 kr

7. Circle K Tunga: 31 781 kr

8. Circle K Vikeså: 28 149 kr

9. Circle K Fjellhamar: 27 710 kr

10. Circle K Økern: 26 995 kr

(Pressenytt)