Nyheter

Burger King endrer retning etter 20 år

I dag, 8. januar, lanserer Burger King et helt nytt design for merkevaren og alle sine restauranter i hele verden. Den nye visuelle profilen representerer Burger Kings nye fokus i tiden som kommer. Her i Norge finnes det nye uttrykket allerede på tre restauranter.

Publisert Sist oppdatert
Arkivfoto: Karine H. Henriksen
Heidi Moss i Burger King Norge.

Det nye og moderne uttrykket er inspirert av ekte og digg mat, og representerer Burger Kings første totale merkevareløft på over 20 år.

Den nye profilen skal i større grad representere Burger Kings verdier og nye retning. Kunngjøringen gir signal om flere store forpliktelser, deriblant ambisiøse løfter om bærekraft, fjerning av kunstige tilsetningsstoffer, og fokus på en digital merkevare.

Burger King på Rygge har allerede fått det nye uttrykket til burgergiganten.

– Design er et av de viktigste verktøyene vi har for å kommunisere hvem vi er og hva som er viktig for oss. Vårt nye design forteller historien om hvor vi kommer fra og hvor vi skal, forteller markedssjef i Burger King Norge, Heidi Moss.



En sterkere profil

Burger King skal rulle ut en helt ny logo, innpakning, restaurantmateriell, menytavler, uniformer, skilt og dekor, sosiale medier, digitalt uttrykk og markedsføring. Resultatet er et nytt utseende som indikerer tro på fremtiden, samtidig som arven fra Burger King bevares.

Den nye minimalistiske logoen følger tidens utvikling, samtidig som den hedrer historikken til Burger King – den er kul, enkel og leken. Fargekombinasjonen er rik og modig, inspirert av Burger Kings ikoniske flammegrilling og ferske ingredienser. Den helt nye fonten har fått navnet «flamme» og er inspirert av fasongen på maten til Burger King.

De nye uniformene reflekterer flammegrillingens mestre, og blander moderne og komfortabel stil med tydelige farger og grafikk. Den nye innpakningen viser en helt ny logo med dristige farger og en leken illustrasjon av ingredienser.

Tre restauranter med ny innpakning

Den største forskjellen finner vi i fargevalget, som nå signaliserer mer både form og farge på maten. Brødet i logoen er også endret til å ligne mer på hamburgernes utseende.

– Gjestene våre kan allerede oppleve det helt nye Burger King på våre restauranter i Strandgaten og Horisont i Bergen, og på den nybygde Burger King Rygge. I løpet av 2021 skal det nye designet være klart på enda flere restauranter i Norge. Og om få år kan man forvente og se vår nye profil over hele Norge, og i resten av verden, sier Moss.

Det nye designet gir et langt mer moderne uttrykk for Burger King.

Per januar 2021 har Burger King 88 avdelinger i Norge og om lag 2 500 medarbeidere i Norge. På verdensbasis har burgergiganten 18 800 restauranter.

Powered by Labrador CMS