Nyheter

beer glass and hops

Spesialøl på handelstoppen til jul

Kos og hygge er noe som blir høyt prioritert i den norske handlekurven når vi kjøper inn til jul. Spesial øl, brus og søtmelk topper handlelisten i juleperioden, det viser tall fra Nielsen.

Publisert Sist oppdatert

Tallene reflekterer ikke "det nye norske kjøkkenet", men i stedet tradisjonelle kategorier, hvor nordmenn søker jul og barndomsminner når vi handler.

Den største salgsveksten i dagligvarehandelen er i uke 51, hvor salget er 55 prosent høyere enn i en gjennomsnittlig uke. Allerede i uke 48 ser vi en økning på 5 prosent etterfulgt av 16 prosent i uke 50.

Basert på salgsdata ut av butikk fra uke 44-52 i fjor, har Nielsen laget en juleoppdatering som viser salg i november og desember, fordelt på de største og mest interessante kategoriene.

De tre største kategoriene i julesesongen er spesial øl klasse D, brus og søtmelk, med et salg på henholdsvis 2 mrd, 1,5 mrd og 895 millioner kroner. Dette er kategorier som nordmenn har et jevnt forbruk av hele året, men de er også på topp når vi handler inn til jul.

Les mer om tallene her.

Powered by Labrador CMS