Foto: Opplysningskontoret for brød og korn.
Foto: Opplysningskontoret for brød og korn.

Grove fristelser på hjemmekontoret

Trenger du en oppkvikker på hjemmekontoret? En fristende lunsj gjør underverker for både humør, arbeidsglede og konsentrasjonsevne. Og jo grovere, desto bedre.

Publisert

Hjemmekontor har vært normalen for mange siden den første koronabølgen i mars i 2020. Noen trives med fleksibiliteten og mindre tidsklemme, andre lengter tilbake til kontorlivet. Og ikke minst: Felles lunsj med gode kollegaer.

– Når man ikke har noen som drar seg med til felles spisetid, er det lett å la lunsjen skli - enten hoppe over eller lage noe kjapt man kaster i seg foran PCen, sier ernæringsfysiolog og fagsjef for brød og korn, Torunn Nordbø, i Opplysningskontoret for brød og korn.

Hun har mange fristende forslag til hjemmekontor-lunsjen, og anbefaler at du tar deg en skikkelig grovis. For det er både sunt og godt.

– Grove brød og kornprodukter inneholder langsomme karbohydrater. Disse bidrar til et mer stabilt blodsukkernivå og god metthetsfølelse, som er nyttig for konsentrasjon og læring.

Du kan variere mellom fiberrike brød, rundstykker, knekkebrød og andre grove kornprodukter. Du kan velge å bake selv, eller kjøpe ferdig bakst.

– Grov lunsj på hjemmekontoret gir hjerneføde. I tillegg kan et fiberrikt kosthold ha gunstige effekter, sier Nordbø.

Hold rytmen og varier pålegget

En god måltidsrytme kan hjelpe deg å ta smarte matvalg. Å spise regelmessig kan gjøre at du unngår søtsug og påfølgende småspising.

– Særlig på hjemmekontor er det viktig å være bevisst dette. Det er lett at timene flyr av gårde, og mange glemmer å spise.

Varierer du pålegget, får du i deg de næringsstoffene du trenger. Kokt skinke, egg, ost og fisk er gode proteinkilder. Et proteinrikt måltid er nemlig knyttet til god metthetsfølelse.

– De langsomme karbohydratene i kombinasjon med protein, gir kroppen akkurat det den trenger, sier Nordbø.

Tiden du bruker på å lage lunsjen er også en god adspredelse fra stillesittende arbeid. Her er noen forslag til gode, sunne og fristende lunsjer på hjemmekontoret – både for de som har vanlig lunsjpause, de som har litt ekstra tid – og de som må ta lunsjen foran skjermen:

1. Gode hjemmekontor-lunsjer du lager og spiser på en halvtime

Når man har 30 minutter til rådighet, er det lurt å ta seg en brødskive. Gjør du en bitteliten ekstra innsats med å variere pålegget, blir lunsjen på hjemmekontoret litt mer spennende og du unngår å bli matlei.

Små grep kan gjøre stor forskjell. Prøv for eksempel å bytte ut smøret med rød eller grønn pesto, aioli, sennep eller oliventapenade. Urter fra kjøkkenvinduet er også en rask snarvei til gode smaksopplevelser med lav innsats. Middagsrestene fra i går kan få nytt liv på brødskiva og sukkererter eller ferdigvasket salat fra kjøleskapet kan gi ekstra krunsj til gulosten.

2. Fristende varmlunsj for den som har god tid

En av fordelene med hjemmekontor er at man kan har fleksibilitet til å gjøre noe ekstra ut av lunsjen. Hva med for eksempel å bytte ut brødet med noen byggvafler eller grove pannekaker?

Hjemmekontorlivet gjør det også mulig å lage gode varmlunsjer. Med forskjellige varianter av ostesmørbrød kan du i samme slengen også få brukt opp noen brødrester du har liggende. Vi anbefaler gjerne ostesmørbrød med sennep, croque monsieur eller toast med eple og kanel som varmretter i hjemmekantina.

3. Gode lunsjer foran PC-skjermen

Hvis du kjøper inn frukt og grønt som er vasket og klar, kan du enkelt gjøre brødskiva mer fristende eller ta en håndfull når du trenger ekstra energi.

Hvis du vet at du får en travel uke kan du bruke helgebaksten som en anledning til å forberede ukas lunsjer. Da har du maten klar og du kan enkelt tine sunne og gode porsjonsbakster til lunsj.

Hva med å ta opp noen grove horn med ost og skinke fra fryseren? Matmuffins, pestosnurrer og brødkrystaller er også eksempler på bakst og pålegg i ett – som er lett å hente frem.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS