F.v. Retaildirektør i ST1 Anita Sørlundsengen, Director Marketing & Communication i Circle K Kjetil Foyn, Markedsdirektør i Circle K Ann Helen Våge, adm.dir. i NorgesGruppen Servicehandel Marianne Ødegaard Ribe og direktør for Virke KBS Torstein Schroeder.
F.v. Retaildirektør i ST1 Anita Sørlundsengen, Director Marketing & Communication i Circle K Kjetil Foyn, Markedsdirektør i Circle K Ann Helen Våge, adm.dir. i NorgesGruppen Servicehandel Marianne Ødegaard Ribe og direktør for Virke KBS Torstein Schroeder.

Bransjeavtale for et sunnere kosthold

En ny bransjeavtale skal gjøre oss sunnere. Torsdag signerer KBS-bransjen på bransjesamarbeidet for et bedre kosthold.

Publisert

Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.
Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.

- Små endringer kan ha stor effekt på nordmenns folkehelse, og bransjen er klare til å brette opp ermene og bidra. Derfor er det naturlig at vi slutter oss til samarbeidet for å hjelpe nordmenn å bli sunnere, sier Torstein Schroeder, direktør for Virke KBS.

Torsdag signerer han, sammen med kjedene han representerer innenfor kiosk- bensinstasjon- og servicehandel, intensjonsavtalen for et sunnere kosthold. Den forplikter kjedene til å bidra til svært ambisiøse målsetninger for nordmenns kosthold. Forbruket av salt, sukker og skadelig fett skal reduseres, og forbruket av frukt og grønt, sjømat og grove kornprodukter økes.

- Denne avtalen er et godt eksempel på hvordan næringslivet tilpasser seg nye kundebehov, samtidig som man og tar ansvar for folkehelsen, sier Schroeder.

Kjedene har allerede lenge satset på å tilrettelegge for sunnere kosthold, og kan vise til gode resultater som de nå vil videreføre.

- Folk ønsker å bruke mindre tid på enkelte av dagens måltider og spiser mer mens de er på farten. Men kravene til hurtigmaten øker. Vi utvikler konsepter hvor sunnere alternativer bedre eksponeres i butikk, løfter salater, frukt, fruktshakere, vann osv. bedre frem. Selv om noen produkter fortsatt er små skal de eksponeres på gode salgsplasser, sier Ann Helen Våge, Markedsdirektør i Circle K.

- Vi er glade for at våre leverandører jobber hardt med å redusere fett og sukker og her ser vi at hele bransjen løfter seg, og vi jobber aktivt for å etterspørre sunnere alternativer fra våre leverandører. Blant annet har vi lansert Matpakka, et lett og sunt måltid for folk i farta. Det siste året har vi solgt over 1 million sunne matpakkeskiver, sier Retaildirektør, Anita Sørlundsengen i ST1.

(FOTO: Karine H. Henriksen)
(FOTO: Karine H. Henriksen)

- NorgesGruppen er på god vei til å nå de overordnede målene om en større og sunnere handlevogn. Spesielt positiv utvikling har vi hatt i andelen grove brød og nøkkelhullprodukter. I 2017 var 59 av produktnyhetene våre nøkkelhullprodukter, så her ligger vi godt i rute, sier Administrerende direktør Marianne Ødegaard Ribe i NorgesGruppen Servicehandel.

Samarbeidet omfatter hele bransjen, også bensinstasjonkjedene YX og Best.