Arkivfoto: Karine H. Henriksen
Arkivfoto: Karine H. Henriksen

Rekordsterk Black Week handel

Foreløpige resultat fra Black Week viser at butikkomsetningen i kjøpesentrene økte med 8,9 prosent i år, sammenlignet med Black Week i fjor.

Publisert

På Black Friday opplevde butikkene en nedgang på 29,6 prosent.

– Handelen og nordmenn flest tok ansvar og spredde handlingen utover tilbudsuken, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at omsetningen på Black Friday utgjorde 21,9 prosent av omsetningen under Black Week i år, mot 32,8 prosent i fjor. Veksten i de fire første ukene av november er på 8,3 prosent.

– Utviklingen fra Black Friday til Black Week har skjedd over mange år, men det kan se ut som at den er forsterket av smittevernsomsynene i år. Resultatene for Black Week og de første fire ukene i november er sterke, og viser at nordmenn ikke lar pandemien stoppe julehandlingen, sier Andersen.

Butikker i kategoriene mat og drikke, og hus og hjem gjorde det sterkest med en omsetningsvekst på henholdsvis 20,1 og 19,7 prosent, sammenlignet med Black Week i fjor.

– De som lever av det vi putter i kroppen og hjemmet opplever rekordresultat. Mange unge mennesker jobber i disse bransjene. I en tid med høy ungdomsarbeidsledighet er disse sterke resultatene ekstra gledelige. Oppturen kommer i stor grad av stopp i tjenestekonsumet, og ikke minst stengte grenser. Derfor er det gledelig at Frp og regjeringen i statsbudsjettet for neste år har tatt historiske grep for å redusere grensehandelen, også i en normalsituasjon.

Omsetningen i spesialbutikkene* var 6,1 prosent høyere under Black Week i år enn i fjor. I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med 16,2 prosent.

– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at restaurant og servering har tøffe tider. Når vi endelig får kvelt pandemien og kan begynne å omgås mer igjen, vil disse butikkene få bedre tider, sier Andersen.

Om beregningen

Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.

* Med spesialbutikker menes blant annet sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.

Powered by Labrador CMS